Kioskedia
خانه /
حقوق معماران در مسابقات معماری

حقوق معماران در مسابقات معماری

تاریخ: 1400/03/29
موضوع: معماری

به نام خدا

حقوق معماران در مسابقات معماری

 

تنظیم از: علیرضا پوراسد

چطور با آگاهی از حقوق خود در مسابقات معماری درآمد خود را افزایش دهیم  !

بخش اول

 

در طول چندین سال تدریس مسائل حقوقی و قراردادی ویژه معماران و طراحان داخلی به یک چالش اساسی و مهم رسیدم ، عدم وجود منابع آموزشی و اصولا آموزش کاربردی در خصوص دانستنی های حقوقی در خصوص مسابقات معماری و شهرسازی .

یکی از تاثیر گذارترین رویدادها در طول زندگی حرفه ای یک معمار که باعث رشد ، پیشرفت و شناخته شدن در صنعت ساختمان خواهد شد ، حضور موفق در عرصه مسابقات معماری و شهرسازی است .

در طول مدت سمینارها و دوره هایی آموزشی که به عنوان سخنران و مدرس دعوت می شدم همیشه معماران از من درخواست می کردند که راجع به شرایط داوران مسابقه توضیحاتی بدهم ؟

استاد من در یک مسابقه معماری شرکت کردم ، و فکر می کنم که داوران و هیات داوری صلاحیت لازم را برای داوری و انتخاب طرح برتر نداشتند ؟ از کجا و چه منبعی می تونم اطلاعات دقیق و مستند کسب کنم ؟

یکی دیگه می گفت استاد من در یک مسابقه شرکت کردم و طرح من و شرکت ما انتخاب نشده است و وقتی که از بانی و برگزار کننده مسابقه در خواست کردیم بطور شفاف و دقیق معیارها و ملاک های برندگان رو اعلام کنند فقط به کلی گویی اکتفا کردند ، می خواستم بدونم که قانون و مقررات در این زمینه چی میگه ؟

یه معمار جوان که در یک مسابقه معماری شرکت کرده بود و برنده و نفر اول شده بود از من پرسید استاد هنوز بعد از چند ماه به من جایزه اعطا نشده و هربار از برگزار کننده پیگیری می کنم از پاسخ دادن طفره میره !

در بین زمان استراحت و وقت صرف نهار در یک همایش معماری بودم که یکی از معمارانی که در دوره های حقوق معماران و قراردادهای ساختمانی سه سال پیش من شرکت کرده بود از من سوالی پرسید : استاد دفتر معماری ما در یک مسابقه معماری شرکت کرده و ما چندین ماه وقت و سرمایه و انرژی صرف کردیم برای شرکت در این مسابقه معماری و در نهایت با توجه به اینکه طرح ما و چند شرکت دیگه بسیار نوآورانه و در راستای اهداف بانی و برگزارکننده مسابقه بود در نهایت شخص برنده مسابقه شده که سهامدار شرکت اسپانسر مالی مسابقه بود آیا این مصداق تعارض منافع نیست ، من در این زمینه با قوانین و مقررات مرتبط با حقوق معماران آشنا نیستم لطفا من رو راهنمایی کنید و.....

وقتی به عنوان مدرس شاهد این حجم از دغدغه ها و چالش های مرتبط با مسابقات معماری شدم و بنا به درخواست معماران جوان که دائم از من به عنوان راهنما مسائل حقوقی و قراردادی در خواست کردند ، تصمیم گرفتم با توجه به نقش تعیین کننده مسابقات معماری در آینده حرفه ای شما معماران عزیز و با توجه به ماموریتی که برای خودم در نظر گرفته بودم ( ارتقا دانش و مهارت حقوقی معماران) تصمیم گرفتم بصورت تخصصی در این زمینه برای شما  معماران عزیز  در این حوزه  تولید محتوا کنم.

در ادامه ذکر چند نکته ضروری به نظر میرسد :

همواره به عنوان معلم و مدرس حقوق معماران سعی کردم مطالب پیچیده حقوق معماران را به زبان مهندسی و قابل فهم و ملموس و در عین حال تاحد ممکن دقیق بیان کنم و از بکار بردم اصطلاحات نامفهوم تا جایی که امکان داشته باشد و به اعتبار علمی محتوی و متن لطمه وارد نکند پرهیز کنم .

سبک تولید محتوی من بنا به درخواست شما عزیزان و بنا به تجربه فراوان اینجانب سلیس و روان خواهد بود.

سعی خواهم کرد از مثال های کاربردی و تجربیات واقعی و درس آموخته عملی در تولید محتوی استفاده کنم

ودر نهایت تولید محتوا با چند فرمت ( مقاله ، ویدئوهای آموزشی ، مستر کلاس های حضوری ، وبینارهای آموزشی و کتاب چاپی ) خواهد بود .

در گام اول حقوق معماران سعی خواهم کرد شما را با قوانین و مقررات مرتبط با حقوق معماران در مسابقات معماری آشنا کنم .

پایه و اساس قوانین و مقررات مسابقات معماری در کشور ما برگرفته از مطالعات گسترده ای تحت عنوان سازماندهی و مدیریت مسابقات معماری ساختمان های عمومی ایران است که توسط استاد ارزشمند جناب پرفسور ایرج اعتصام ، تهیه شده است .

مسابقه و رقابت سالم ، زمینه ساز پیشرفت است . مسابقات معماری ، امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به عنوان شیوه ای شایسته برای ایجاد یک رقابت سازنده ، دستیابی به ایده های نوین معمارانه ، کیفیت برتر طراحی و نیز تامین منافع کارفرمایان شناخته شده اند .

شمار زیادی از آثار برجسته معماری در دهه های اخیر ، در جریان همین مسابقات برگزیده و ساخته شده اند ، که از مشهور ترین آنها می توان به مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو در پاریس اشاره کرد.

در ایران نیز جدای از نمونه های تاریخی مثل ایوان مدائن که گفته می شود از طریق مسابقه برگزیده شد ، ظاهرا برگزاری مسابقات معماری ، همچون اقتباس های دیگر جامعه ما از تمدن غرب ، از اوایل این سده باب شده است .

در همین چند دهه اخیر اخیر نیز ، برگزاری مسابقه هایی مانند : کتابخانه پهلوی و کتابخانه ملی ، مجموعه فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران ، موزه بزرگ خراسان ، مجوعه فرهنگی سینما آزادی و ..را شاهد بوده ایم . که مشخصات عمومی این مسابقات به شرح زیر دسته بندی می شود :

تقریبا در تمامی این مسابقات کارفرما و برگزار کننده مسابقات یکی بوده اند و در برخی موارد داوری را هم کارفرما انجام داده است .

در برخی مسابقات داوران برگزیده از سوی کارفرما ، استادان دانشگاه ، و مقامات اداری ، در برخی نمایندگان خود کارفرما یا هیات های مدیره و در تعداد اندکی نیز معماران و شهرسازان حرفه ای بوده اند.

در بیشتر مسابقات جوایز تعیین شده ، که در آنها مبلغ جوایز ناچیز بوده ، پرداخت شده است اما به تعهد انعقاد قرارداد طراحی با برنده نخست عمل نشده است و این خود باعث پایمال شدن حقوق معماران شده است.

متاسفانه تا کنون به دلایل مختلف ، تجربه مسابقات معماری در ایران در اکثر موارد موفقیت آمیز نبوده ، و در نتیجه آن ، اهداف مفروض این اقدام کمتر تحقق یافته است .

فقدان آموزش های تخصصی حقوقی در زمینه مسابقات معماری و عدم آشنایی کافی قشر عظیمی از معماران با قوانین و مقررات مرتبط و مذکور باعث شده است که از یک سو سرمایه های کلان مادی و معنوی برای شرکت در این مسابقات مصرف شوند و از سوی دیگر اکثر برگزار کنندگان در انجام تعهدات خویش کوتاهی ورزند و در پایان ، این اقدامات به بهبود اوضاع معماری کشور ، کمک چندانی نکند

در ابتدا جهت آشنایی شما معماران عزیز با ارکان مسابقات معماری آشنا می شویم

ارکان مسابقات معماری :

مسابقات معماری از 6 رکن اصلی تشکیل شده است :

برگزارکننده

مشاور مسابقه

شرکت کننده ( معماران)

داور

هیات داوران

دبیرخانه

که جهت آشنایی شما معماران عزیز به تعریف و جایگاه و نقش هریک بصورت مستقل و جداگانه خواهیم پرداخت

برگزارکننده : شخصی حقیقی یا حقوقی ، خصوصی یا دولتی ، که مسابقات را برگزار می کند و متولی برگزاری آن در چارچوب آیین نامه های مصوب و مسوول اصلی رعایت روند ذکر شده در راهنمای مسابقات ، برنامه مسابقه و رعایت سایر قوانین و ضوابط مربوطه است.

مشاور مسابقه : شخصی حقیقی یا حقوقی متخصصی است که برای برنامه ریزی و برگزاری مسابقه طرف مشورت برگزار کننده قرار می گیرد . و از آغاز تا پایان مسابقه ، رابط اصلی بین برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در مسابقه می باشد . و امور مربوط به برگزاری مسابقه را بر عهده دارد.

شرکت کننده : شخص حقیقی یا حقوقی است که به صورت داوطلب و مطابق شرایط مندرج در مسابقه برای شرکت در آن مسابقه پذیرفته می شود .

داور : داور مسابقه شخص با صلاحیتی است که برگزارکننده وی را طی حکمی برای قضاوت انتخاب می کند.

هیات داوران : هیاتی متشکل از داوران مسابقه است که نتیجه مسابقه با داوری ایشان تعیین می شود.

دبیرخانه : محل اداره کلیه امور مربوط به مسابقه است ، که برگزارکننده آن را در اختیار مشاور مسابقه قرار می دهد. امور مربوط به نام نویسی و نگهداری مدارک داوطلبان شرکت در مسابقه در این دبیرخانه انجام می شود

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله که بخش اول از سلسله مقالات حقوق معماران در مسابقات معماری است سعی شد اهمیت آگاهی معماران از قوانین و مقررات مسابقات معماری تبیین شود تا معماران با ارتقا دانش خود از پایمال شدن حقوق خود جلوگیری و ممانعت بعمل آورند و در ادامه معماران با ارکان جایزه معماری آشنا شوند به امید خدا در بخش دوم مقاله به تشریح وظایف و تعهدات ارکان جایزه خواهیم پرداخت با تشکر ویژه از سرکار خانم دکتر غلامی که مشوق و حامی من در تولید محتوا بودند .

علیرضا پوراسد

28 خرداد 1400

تهران

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی