Kioskedia
خانه /
اقتصاد دایره ای چیست؟

اقتصاد دایره ای چیست؟

تاریخ: 1401/12/08
موضوع: معماری

مفهوم اقتصاد دایره ای در سال 1990

 

زمانی که در مقاله اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست توسط اقتصاددانان بریتانیایی و محیط زیست دیوید دبلیو پیرس و آر. کری ترنر ظاهر شد، بیشتر تعریف شد. در آن زمان، هدف اصلی این تحقیق نشان دادن این بود که اقتصاد سنتی بازیافت را در بر نمی گرفت. به این ترتیب، محیط زیست مانند یک مخزن زباله ساده، نقش فرعی را بر عهده گرفت. بنابراین، اقتصاد دایره ای به عنوان مخالفت با اقتصاد خطی (یا سنتی) که در آن شعار زنجیره تولید «عصاره، تولید و دور ریختن» است، قدرت پیدا می کند. مدلی که عمیقاً در اقتصاد ما ریشه دوانده و به دلایل متعددی مانند تحلیل رفتن منابع طبیعی و آلودگی محیط زیست ناشی از تولید و دفع، ناپایدار شده است.

 

در این زمینه، اقتصاد دایره ای با الهام از منطق چرخه ای طبیعت، بر کاهش، استفاده مجدد، بازیافت و بازیافت مواد و انرژی متمرکز شده است. این مفهوم مدیریت بهتر منابع طبیعی را با توسعه اقتصادی مرتبط می کند، که نیازمند بسته شدن چرخه های زباله و استفاده مجدد از منابع، کاهش سرعت چرخه مواد و توسعه محصولات قابل استفاده مجدد و بادوام است. از یک رویکرد سیستمی برای حفظ جریان دایره ای منابع با افزودن، حفظ و بازسازی ارزش آنها و کمک به توسعه پایدار استفاده می کند.

 

با این حال، این مفهوم فراتر از مدیریت زباله و بازیافت است

 

 فعالیت‌های گسترده‌تری مانند طراحی مجدد فرآیند تولید، مدل‌های تجاری جدید و بهینه‌سازی استفاده از منابع را در بر می‌گیرد. این فرآیند به عنوان یک فرآیند پویا مشخص می شود که به سازگاری فنی و اقتصادی (قابلیت ها و فعالیت های تولیدی) و چارچوب های اجتماعی و نهادی (انگیزه ها و ارزش ها) نیاز دارد. عناصر و خدمات جدیدی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند - و از نظر زیست محیطی کارآمد هستند - در یک چرخه ایده آل دائمی تبدیل بین مواد خام و محصول ایجاد می شوند.
 


از نظر خود معماری، دامنه مفهوم اقتصاد دایره ای به طرق مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. در میان آنها، شایان ذکر است راهبردهایی: گهواره به گهواره، که دایره ای بودن صندلی مولد را فرض می کند. معماری احیا کننده، با ساختارهایی که جنبه های ترمیمی موجود در طبیعت را تقلید می کنند. سرمایه داری زیست محیطی، تشویق به کارگیری مواد و فناوری ها به نفع محیط زیست، و گذرنامه های مواد، که در مورد نحوه بازیابی و استفاده مجدد از مواد در حین بازسازی و تخریب تجدید نظر می کند. می توان متوجه شد که معماری و اقتصاد دایره ای هر دو به یک چشم انداز سیستمی نزدیک می شوند، ویژگی مشترک هر دو که امکان گفت و گو بین آنها را تقویت می کند.

 

علاوه بر این، بیش از هر صنعت دیگری، ساخت‌وساز - که بر اساس گزارش سال 2019 سازمان ملل، مسئول 38 درصد از انتشار CO2 جهانی است - در بن بست سختی قرار دارد که در آن راه‌حل‌های پایدار (مانند تلفیق چرخش) برای آینده حیاتی شده‌اند. علیرغم برخی تلاش‌ها، مانند مقررات فعلی اتحادیه اروپا که تعیین می‌کند 70 درصد مواد تخریب به محل‌های دفن زباله نمی‌روند، هنوز موانع زیادی برای اجرای مؤثر آن وجود دارد. کمیسیون اروپا اخیراً پذیرفته است که در حالی که برخی کشورها 6 درصد از مواد تخریب خود را به محل های دفن زباله می فرستند، برخی دیگر حدود 54 درصد را ارسال می کنند. دلایل زیادی ساخت و ساز را از اقتصاد دایره ای دور می کند، از جمله برنامه زمان بندی، بودجه مورد نیاز و کمبود دانش.

 

با این حال، شایان ذکر است که ابتکارات مهمی که این مفهوم را در زمینه معماری به منصه ظهور رسانده است، با تمرکز بر ساختمان‌هایی با کاربردهای تکاملی، مدولار، کارآمد و انعطاف‌پذیر، مانند Casa Ensamble Chacarrá، در کلمبیا، که از مصالح و نیروی کار محلی استفاده می‌کند. ساختارهای مدولار آن، یا مرکز ملی هنر، صنایع دستی و طراحی CNAD، در کیپ ورد، و ساختار آن از درب های بشکه های نفت بازیافتی تشکیل شده است.

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

Archdaily برگرفته شده از وبسایت 

 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی