Kioskedia
خانه /
ایجاد تجربیات فضایی: طراحی خدمات در معماری

ایجاد تجربیات فضایی: طراحی خدمات در معماری

تاریخ: 1401/11/04
موضوع: معماری

معماری این قدرت را دارد که از نظر احساسی با ساکنان خود درگیر شود

 

 لحظات فضایی با درایت طراحی شده معماری را به طراحی تجربه گسترش می دهند - نیازی رو به رشد در اقتصاد تجربه. از طریق تحریک حسی و فکری، فضاها می توانند عمیقاً با ساکنان خود ارتباط برقرار کنند تا به نمونه های به یاد ماندنی منجر شوند. ارکستراسیون یک تجربه نه تنها مستلزم درک اصول فضایی است، بلکه به نحوه طراحی سرویس فضا نیز نیاز دارد.

 

طراحی تجربه تمرینی است که بر کیفیت رفتار و تعامل انسان متمرکز است. این رشته فراتر از فضای معماری است تا محصولات، خدمات، فرآیندها، رویدادها و سفرها را لمس کند. برای سال ها، معماران به تئوریزه سازی تولید تجربیات، تسلط بر هنر ساخت سفرهای حسی با استفاده از فرم ساخته شده پرداخته اند. صنعت معماری در حال حاضر فاقد محوریت کاربر - قلب طراحی تجربه است.

 

 

در این برهه از زمان، به نظر می‌رسد که گفتمان و عملکرد معماری توسط «خودِ طراح» هدایت می‌شود. شرکت‌های شرکتی و متخصصان نشاسته، طرح‌های خود را به‌عنوان عبارات هنری پیچیده تصور می‌کنند که اغلب در برآورده کردن درک کاربر نهایی ناکام هستند. در واقع، فضاها ممکن است با هدف سود رساندن به ساکنان خود بدون بررسی نیازهای واقعی آنها ایجاد شوند. «وقتی به معماری به عنوان یک موجود نگاه می‌کنید، آن صرفاً موضوع زیبایی و عملکرد است. از لحظه ای که معماری را به عنوان یک تجربه می بینید، طراحی بدون در نظر گرفتن کاربران نهایی غیرممکن است.

 

 

معماری کاربر محور تجربه ای است که برای احساسات طراحی شده است. فرآیند طراحی معماری امروزه باید در پاسخ به افرادی که از ساختمان استفاده می کنند، با تمرکز بر عملکرد اندازه گیری شده از طریق تصمیمات طراحی مبتنی بر داده ها و نیازهای ساکنان مختلف فضا، تکامل یابد. در حالی که یک رویکرد تجربی برای طراحی معماری برای چندین دهه وجود داشته است، - از طریق آثار پیتر زومثور، جوهانی پالاسما، و دیگران - نیاز به ارزیابی مجدد برای مطابقت با زمینه معاصر دارد. چیزی که گم شده است یک روش ساختار یافته و تمرین تجربیات ساخت است - مفهومی که معماران می توانند از طراحان خدمات دریافت کنند.

 

 

طراحی خدمات


برخلاف رشته قدیمی معماری، صنعت نسبتا جدیدی پیرامون طراحی تجربیات انسانی پدید آمده است. عمل طراحی خدمات در دهه 1980 برای بهبود کیفیت خدمات و تجارب مشتری ظهور کرد. جامعه طراحی خدمات ابزارها و تکنیک های رسمی را برای درک کاربران، تعاملات، نقاط تماس و تجربیات ایجاد کرده است. نقشه‌های خدمات و نقشه‌های سفر کاربر، تحویل‌های معمولی هستند که جزئیات هر لحظه از یک تجربه طراحی‌شده را برای اطمینان از عملیات روان و نتایج عاطفی مثبت، شرح می‌دهند.

 

 

رویکرد فرا رشته ای: طراحی خدمات فضایی


تقاطع طراحی معماری و طراحی خدمات، رویکردی با طراوت برای تولید تجربیات ارائه می دهد. احساسات بلوک های سازنده یک تجربه تجسم یافته هستند - چیزی که طراحان فضایی و خدماتی در تأثیرگذاری مهارت دارند. معماران مفاهیم فشرده سازی و رهاسازی، بازی نور و خواص مصالح را برای برانگیختن پاسخ ساکنان ساختمان درک می کنند. طراحان خدمات در ترتیب دادن جریان های تعامل بین کاربر و فضا برای ارائه یک تجربه مثبت عالی هستند.

 

یکی از رویکردهای چنین فرآیند فرا رشته ای - که توسط زکری مورگان مشخص شده است - با تحقیقات طراحی آغاز می شود. از طریق کارگاه ها و گفتگوها، نیازهای مشتری به همراه نیازها و خواسته های گروه کاربری شناسایی شده درک می شود. سپس بینش ها برای اطلاع از پارامترهای طراحی فضایی استخراج می شوند. در نهایت، یک سفر تجربی از دیدگاه هر نوع کاربر ساخته می‌شود و هر تعاملی را از ورود به فضا گرفته تا شرکت در سرویس و ایجاد لحظات به یاد ماندنی طراحی می‌کند.

 

 

پارک های موضوعی نمونه ای عالی از همپوشانی طراحی فضایی و خدماتی هستند. هر احساسی - از ایستادن در صف تا سواری - عمدا ایجاد می شود. تجربیات مهمان نیز با شناسایی هر نقطه ممکن تعامل با دقت فرموله می شود. برای طراحی یک تجربه فضایی، ادغام نقاط لمسی درک شده توسط مهمانان و عملیات توسط پشتیبانی و کارکنان بسیار مهم است. جدا از زیبایی شناسی و کارایی، این تجربه احساسی مهمان است که طراحی را پیش می برد.

 

سایر گونه‌شناسی‌های معماری نیز از رویکرد طراحی خدمات فضایی بهره می‌برند. بیمارستان‌ها و مؤسسات آموزشی با انواع مختلف کاربران، جریان‌های خدمات و مقاطع مختلف فرهنگ‌ها سروکار دارند. پروژه‌های مقیاس بزرگ که در آن خدماتی ارائه می‌شود، شایسته رویکرد رسمی‌تر به معماری کاربر محور و تجربه محور هستند. با توجه به ساختمان‌های با مقیاس کوچک‌تر مانند اقامتگاه‌های فردی، فرآیند طراحی معماری سنتی در برآوردن نیازهای یک نوع کاربر برتر است.

 

 

پتانسیل های آینده


طراحی خدمات در ارتباط با فناوری و محیط ساخته شده، کار بسیار خوبی برای شکل دادن به تجربه ای انجام می دهد که به همان اندازه بر روی نقاط لمسی دیجیتال و فیزیکی متمرکز است. با دنیای متاورس و دیجیتال، قوانین فیزیک دیگر تجربیات فضایی را محدود نمی کند. این به طراحان بوم جدیدی ارائه می دهد تا دوباره تصور کنند که چگونه می توان احساسات را در یک فضا برانگیخت. طراحی سرویس به تنظیم عناصر فیزیکی در ارتباط با تعاملات دیجیتال در یک محیط کمک می کند. می تواند به عنوان پیوندی بین فناوری و معماری برای دستیابی به طرح های همگرا عمل کند.

 

در نظر گرفتن همزمان طراحی خدمات و طراحی فضای فیزیکی، تجربه حاصل را قادر می سازد تا یکپارچه عمل کند. این رویکرد اجازه می دهد تا نیازها، مقاصد و اهداف کاربر همراه با ارائه دهندگان خدمات برآورده شود. واضح است که خدمات و فضاهای آنها به طور پیچیده ای به هم مرتبط هستند و بر یکدیگر تأثیر زیادی دارند. مورگان معتقد است: «هر معمار قبلاً یک نوع طراحی خدمات را به طور غیررسمی انجام می دهد.

 

 

آینده معماری کمتر در مورد ایجاد اشیاء زیبایی و کاربردی است. این در مورد ایجاد تجربیات فضایی است که در آن احساسات و رضایت افراد در مرکز یک پروژه قرار می گیرد. به قول جوهانی پالاسما، «معنای معماری از پاسخ‌ها و واکنش‌های باستانی ناشی می‌شود که بدن و حواس به یاد می‌آورند».

 

 

 

 

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

 

Archdaily برگرفته شده از وبسایت 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی