Kioskedia
خانه /
تالاب های مصنوعی چیست و چگونه کار می کنند؟

تالاب های مصنوعی چیست و چگونه کار می کنند؟

تاریخ: 1401/11/25
موضوع: معماری

روز جهانی تالاب ها

هر ساله در دوم فوریه برای افزایش آگاهی نسبت به تالاب ها جشن گرفته می شود. این روز همچنین سالگرد کنوانسیون تالاب ها است که به عنوان یک معاهده بین المللی در سال 1971 به تصویب رسید. تصویب آن به این دلیل است که نزدیک به 90 درصد از تالاب های جهان از سال 1700 تخریب شده اند و سه برابر سریعتر از جنگل ها تخریب شده اند. با این حال، آنها اکوسیستم های ضروری هستند که به تنوع زیستی، کاهش آب و هوا و سازگاری، در دسترس بودن آب شیرین، اقتصادهای جهانی و بسیاری موارد دیگر کمک می کنند.

با انگیزه این لحظه آگاهی و جشن، ویژگی ها و مزایای سیستم تصفیه پساب که به عنوان تالاب مصنوعی یا ساخته شده شناخته می شود را ارائه می دهیم. همانطور که از نام آن پیداست، این روش محیط‌های طبیعی فوق‌الذکر را شبیه‌سازی می‌کند که به طور دائم یا فصلی در معرض سیل هستند - مرداب‌ها، حرا - و از طریق یک فرآیند طبیعی، آب را تمیز و فیلتر می‌کنند.

 

 

تالاب‌های ساخته شده که از دریاچه‌ها یا کانال‌های مصنوعی کم عمقی که گیاهان آبزی را در خود جای می‌دهند، در ابتدا توسط Käthe Seidel، از موسسه ماکس پلانک، در اواسط دهه 1950 در آلمان برای حذف فنل و کاهش بار آلی پساب‌های لبنی مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه پس از گذشت بیش از 70 سال، دامنه این سیستم شامل تصفیه پساب های خانگی و صنعتی، آب خاکستری یا رواناب آب طوفان می شود. علاوه بر این، آنها می توانند برای بازیابی زمین پس از استخراج معدن یا به عنوان یک گام کاهش برای مناطق طبیعی سرکوب شده توسط استفاده از زمین طراحی شوند. به طور کلی، تالاب ها به عنوان یک بیوفیلتر عمل می کنند و مجموعه ای از آلاینده ها مانند مواد آلی، عوامل بیماری زا یا فلزات سنگین را حذف می کنند.

 

 

در عمل، تالاب‌ها باعث تکثیر میکروارگانیسم‌هایی می‌شوند

 

 در تخریب مواد آلی پیچیده از طریق سیستم‌های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی عمل می‌کنند. گیاهان آبزی ماکروفیت مسئول عملکرد این سیستم هستند. آنها می توانند از نوع نوظهور یا شناور باشند. نوع شناور در طرح هایی با کانال های نسبتا کم عمق استفاده می شود که اکثر مواد جامد معلق با رسوب یا جذب در سیستم ریشه گیاه حذف می شوند. از سوی دیگر، نوع نوظهور نشان دهنده فرم غالب در تالاب های طبیعی است که سیستم ریشه آن به رسوب متصل است.

 

بر اساس داده های یونسکو، در شرایطی که 884 میلیون نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و 2.6 میلیارد نفر به بهداشت اولیه دسترسی ندارند، تالاب های مصنوعی شهرت یافته اند. تالاب‌ها به‌عنوان ابزاری ایده‌آل در نظر گرفته می‌شوند که با هزینه‌های کم، سادگی بهره‌برداری و نگهداری، و امکان تعامل با چشم‌انداز همراه هستند، علاوه بر این که به خوبی با آب و هوای گرمسیری سازگار هستند. همچنین شایان ذکر است که این سیستم‌ها بوی بد تولید نمی‌کنند، زیرا تصفیه‌های هوازی با نرخ بارگذاری نسبتاً پایین هستند و از آنجایی که لایه آبی ظاهری وجود ندارد، تکثیر پشه‌ها را تشویق نمی‌کنند. دو افسانه که در نهایت استفاده از آن را دلسرد می کند.

 

در طول سال‌ها، بسیاری از تکنیک‌های تالاب ساخته شده با توجه به ویژگی‌های پساب تصفیه‌شده، راندمان نهایی مطلوب در حذف مواد مغذی، علاقه به استفاده از زیست توده تولید شده و نتیجه چشم‌انداز توسعه یافته و به کار گرفته شده‌اند. برای هر 160 لیتر جریان فاضلاب در روز (مطابق با میانگین تولید فاضلاب به ازای هر ساکن)، 1 تا 2 متر مربع مورد نیاز است. همچنین لازم است 40 درصد از مساحتی که برای فضاهای پشتیبانی، دسترسی ها و ... در نظر گرفته شده است، پیش بینی شود.

به عنوان نمادی از پایداری از نظر فنی، اقتصادی و زیست محیطی، تالاب ساخته شده به دلیل SBN - راه حل مبتنی بر طبیعت متمایز است. استراتژی که به عنوان جایگزینی برای برنامه ریزی شهری با هدف تثبیت شهرهای پایدار دیده می شود. علاوه بر این، اهمیت موضوع با حضور در یکی از 17 SDG (اهداف توسعه پایدار)، به‌طور دقیق‌تر SDG 6، که دسترسی برابر به آب آشامیدنی و بهداشت را تا سال 2030 فراهم می‌کند، تقویت می‌شود. به عنوان مثال، ارزش آن را دارد. با ذکر پروژه ای که به عنوان بین آب ها شناخته می شود، یک باغ اجتماعی که توسط یک باتلاق مصنوعی تشکیل شده است که پساب توالت ها و رودخانه Emscher را که آلوده ترین رودخانه آلمان است جمع آوری، تصفیه و تمیز می کند. مثال دیگر پارک باند Xuhui است، یک پروژه نوآورانه بازسازی شهری که به تاریخ توسعه شهری شانگهای می پردازد و به طور مصنوعی چندین تکه از تالاب ها را اعمال می کند.

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

Archdaily برگرفته شده از وبسایت 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی