Kioskedia
خانه /
حق چاپ برای تصاویر معماری در عصر هوش مصنوعی

حق چاپ برای تصاویر معماری در عصر هوش مصنوعی

تاریخ: 1401/12/01
موضوع: معماری

معماری یک رشته ارجاعی است

 

 از زیگورات‌ها، ماشین‌هایی برای زندگی، تا طرح‌های بلندمرتبه‌های بیوفیلیک معاصر، نمی‌توان فهمید که آیا ایده‌ها واقعاً بدیع هستند یا قبلاً مفهوم‌سازی شده‌اند. هوش مصنوعی بحث در مورد مالکیت معنوی (IP) را بیش از پیش شعله ور کرده است. از آنجایی که میلیون‌ها نفر با تایپ کلمات کلیدی کار گرافیکی منحصربه‌فردی تولید می‌کنند، بحث‌هایی به‌وجود آمده است، به‌ویژه در مورد حفاظت از آثار خلاقانه و حق نسخه‌برداری معماران در آثارشان. بنابراین، درک محدوده چیزی که محافظت می شود کمک می کند تا مشخص شود آیا مجوزها کافی هستند یا خیر، آیا مسیر طولانی ثبت علامت تجاری ارزش آن را دارد یا خیر. یا شاید یک قطعه گرافیکی قابل محافظت نباشد و متعلق به مالکیت عمومی باشد.

 



تصاویر می توانند اشکال مختلفی از حمایت از حقوق داشته باشند. حق چاپ برای تصاویر و کارهای خلاقانه رایج است، اما اگر از تصویر برای شناسایی منبع محصول یا خدمات خاص استفاده شود، ممکن است حفاظت از علامت تجاری مورد نیاز باشد. تصاویر نیز می توانند دارای مجوز باشند، از جمله Ai تولید شده. از سوی دیگر، تصویر ممکن است جنبه هایی داشته باشد که قابل محافظت نباشد و به مالکیت عمومی تعلق دارد، مانند نمایش معماری و فنی، یا عناصر استاندارد، مانند درها، مصالح یا سازه ها.

 

حق چاپ از حقوق "نویسندگان" در آثار خلاقانه اصلی آنها، از جمله نقشه های معماری و طراحی محافظت می کند. نویسنده یک اثر دارای حق چاپ دارای حق انحصاری تکثیر (چاپ یا کپی) محتوای خلاقانه است. ثبت نام اختیاری است اما به شدت توصیه می شود. مزایای قانونی را برای نویسنده فراهم می کند، از جمله توانایی اجرای حق نسخه برداری در برابر ناقضان در دادگاه. در حالی که حق چاپ از اثر اصلی محافظت می کند، یک علامت تجاری از مواردی محافظت می کند که یک تجارت خاص را از دیگری متمایز یا شناسایی می کند. علامت تجاری نماد، کلمه، لوگو یا رنگی است که منبع یک محصول یا خدمات را مشخص می کند.
 

 


قوانین علامت تجاری از کشوری به کشور دیگر متفاوت است

 

برای مثال، کلمبیا به معماران اجازه می‌دهد «نام خود را با آثار اصلاح‌شده، از جمله نقشه‌ها و گرافیک‌ها مرتبط نسازند»، در حالی که در اروپا، حق یکپارچگی یک اثر شامل محافظت از آن در برابر هرگونه تغییر مواد غیرمجاز یا آسیب به شهرت نویسنده است. یعنی در حالی که هیچ محدودیتی برای گردشگران برای عکاسی از Auditorio de Tenerife در اسپانیا توسط سانتیاگو کالاتراوا وجود ندارد، تصویر Auditorio به عنوان یک علامت تجاری ثبت شد. از سال 2003 تنریف، S.A.U از اپراتورهای تجاری به دلیل استفاده از فضای خارجی خود برای فیلم و عکاسی هزینه کرده است و می‌خواهد محصول نهایی قبل از انتشار با بخش رسانه تسویه شود. همچنین برای ضمانت استفاده صحیح از تصاویر، ودیعه الزامی است.

 

در هر مورد مجوز قانونی، حمایت از حقوق اقتصادی یا اخلاقی مستلزم خدمات وکالت است که دلالت بر تشریفات اداری و پول دارد. در مورد بازتولید یک قطعه، مجوز به شخص یا نهاد ("دارنده مجوز") اجازه استفاده از یک اثر را از صاحب حق چاپ، معمولاً در ازای پرداخت، می دهد. چندین سازمان به عنوان شخص ثالث عمل می کنند، مانند مجوز عمومی عمومی گنو، Creative Commons (CC)، یا به تعیین اینکه آیا یک قطعه در مالکیت عمومی است یا خیر کمک می کنند.

 

 

Creative Commons (CC) یک شبکه بین‌المللی است که ابزارهای انتساب را ارائه می‌دهد که بر داده‌های جمع‌آوری‌شده از مخازن محتوای عمومی در دسترس است که هر کسی می‌تواند استفاده کند. یک تصویر (طرح‌های نقشه، تصاویر، عکس‌ها، یا رندرها) را می‌توان تحت شش مجوز حق چاپ تطبیق داد. به عنوان مثال، CC BY-NC به کاربران مجدد اجازه می دهد فقط برای مقاصد غیرتجاری مطالب را در هر رسانه یا قالبی توزیع، میکس، تطبیق و ایجاد کنند. CC BY استفاده از مطالب را در هر رسانه یا قالبی ممکن می‌سازد، تا زمانی که انتساب به سازنده داده شود. با این وجود، سی سی یک شرکت حقوقی نیست، مشاوره حقوقی ارائه نمی دهد و جایگزینی برای شرکت وکالت نیست.

 

DALL-E و Midjourney، دو سازنده اصلی تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی، از یک سیستم هوش مصنوعی آموزش دیده بر روی مجموعه داده های عمومی برای تولید دارایی های خود استفاده می کنند. چنین دارایی هایی ممکن است ناخواسته شبیه به مطالب یا علائم تجاری محافظت شده با حق چاپ باشد. با این حال، هر دو رویکردهای متفاوتی از نظر حفاظت IP دارند.

Midjourney مجوزی را تحت عنوان "Asset License" Attribution-NonCommercial 4.0 برای اعضایی که پولی دریافت نمی کنند اعطا می کند. این به شخص اجازه می دهد تا زمانی که سودی به همراه نداشته باشد و تا زمانی که اعتبار ("انتساب") به Midjourney داده شود، از تصاویر استفاده کند. برای خدمات پولی، تصویر متعلق به سازنده است، حتی اگر قطعه ریمیکس کار دیگری باشد، به این معنی که شخص دیگری نیز می تواند از تصویر شما به عنوان پایه ای برای آزمایش خود استفاده کند. با این حال، حتی اگر یک قطعه گرافیکی تولید کرده باشید و تمام حقوق استفاده از تصاویر ایجاد شده توسط سرویس را داشته باشید، Midjourney همچنین مجوز خود را برای استفاده از آثار شما، از جمله مجوز فرعی، حفظ می کند.

 

در DALL-E، کاربران از حقوق کامل استفاده از تمام رسانه‌هایی که در DALL-E 2 ایجاد می‌کنند، از جمله حقوق چاپ مجدد، فروش و کالا برخوردار می‌شوند. با این حال، مشخص نیست که آیا تصاویری که این پلتفرم برای آموزش الگوریتم‌های خود استفاده می‌کند، به درستی منتشر شده و از نظر قانونی برای استفاده از آن مجاز شده‌اند یا خیر.

 

نمی توان روی گرافیکی که حاوی "ایده" یک آسمان خراش است حق نسخه برداری داشت. اگر چنین بود، تنها یک معمار می توانست بلند مرتبه ها را بکشد و برخی کلمات به دلایل قانونی در سکوهای Ai ممنوع می شدند. به این ترتیب، عناصر محافظت نشده از یک تصویر دارای حق چاپ می توانند عبارتند از: (1) صحنه های زیبا، به عنوان مثال. ادعای نقض گرافیکی یک خط افق یا یک صحنه متمایز؛ (2) ایده ها برخلاف بیان، به عنوان مثال. نمودار سقف؛ (3) حقایق و سایر اطلاعات عمومی. و (4) عباراتی که از ایده های اساسی قابل تشخیص نیستند، به عنوان مثال. هندسه و بازنمایی معماری کلاسیک یا مدرن همه سبک های شناخته شده ای هستند که معماران از آنها استفاده می کنند. عناصر گرفته شده از سبک ها محافظت نمی شوند.

بیش از هر زمان دیگری، فناوری وظایف خلاقانه ای را انجام می دهد که طراحان را تشویق به کشف هوش مصنوعی می کند، و در مورد معماری، ارجاع و یادآوری بخشی از این رشته است. به همین دلیل، با توجه به اینکه آیا معماری، از جمله تصاویر، باید در دسته بندی خاص خود محافظت شود، حق چاپ در بسیاری از حوزه های قضایی قابل تفسیر است. شاید جداسازی معماری از "آثار هنری" و "آثار گرافیکی" شاخه اختصاصی دیگری را در این رشته ایجاد کند که می تواند به قوانین کپی رایت در عصر هوش مصنوعی، الهام و سرقت ادبی کمک کند.

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

Archdaily برگرفته شده از وبسایت 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی