Kioskedia
خانه /
سقف برای معماری مسکونی: مزایا و معایب هر ماده

سقف برای معماری مسکونی: مزایا و معایب هر ماده

تاریخ: 1402/05/09
موضوع: معماری

پوشش سقف فراتر از پنهان کردن و محافظت از تاسیسات، می تواند درک محیط را تغییر دهد

 

این عنصر با ترکیب عملکرد و زیبایی شناسی، علاوه بر اینکه به عنوان پشتیبان نورپردازی عمل می کند، می تواند لایه هایی از بافت و رنگ را اضافه کند که کیفیت و راحتی داخلی را افزایش می دهد. عواملی که بسته به ماده انتخابی متفاوت است. بنابراین درک تفاوت ها، مزایا و معایب آنها در طراحی فضاهای داخلی ضروری است.

 

 

ظرفیت عایق حرارتی و صوتی، دوام، نگهداری و نسبت هزینه به سود از جمله ویژگی هایی است که در انتخاب سقف باید در نظر گرفته شود. در طراحی این عنصر و انتخاب متریال، می توان کیفیت های متفاوتی از جمله افزایش نور طبیعی، جلوگیری از گسترش آتش در هنگام آتش سوزی و یا ایجاد عنصر زیبایی شناختی که در مرکز قرار می گیرد، ارائه داد. همه اینها بدون فراموش کردن نقش حیاتی سازماندهی سیستم های هیدرولیک و الکتریکی به گونه ای است که تعمیر و نگهداری را قابل کنترل تر می کند، زیرا آنها در دال و روشنایی مصنوعی تعبیه نشده اند. سقف با امکانات طراحی بی نهایت می تواند عناصر خلاقانه و شگفت انگیزی را به فضا بیاورد.

 

روکش پی وی سی

 


ارزان ترین سقف موجود در بازار، PVC یک پلیمر پلاستیکی مصنوعی است. نصب آن سریع است و نیازی به تکمیل نیست و مدل های آن می توانند صاف، شیاردار یا خاص (در صورت تقلید از مواد دیگر) باشند. کیفیت مواد آن در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و امکان تمیز کردن آسان را فراهم می کند. با این حال، این نوع سقف عایق صوتی و حرارتی موثری ارائه نمی دهد و مقاومت کمی در برابر آتش دارد، به همین دلیل است که باید از آن در مکان هایی که آشپزخانه، شومینه یا کباب پز دارند اجتناب شود.

 

آستر گچی

 


احتمالاً رایج‌ترین گزینه برای نسبت هزینه و فایده خوب آن، سقف گچی دارای دو نوع است: سنتی (غیر مدولار)، که از پانل‌های کوچکی تشکیل شده است که در یک راستا قرار گرفته و سپس با یک ترکیب گچ پوشانده می‌شود و تصور یکپارچه را ایجاد می‌کند. قطعه، و دیوار خشک (تخته گچی)، که از پانل های بزرگتر پوشیده شده در مقوا یا کاغذ تشکیل شده است که مونتاژ آن از طریق یک ساختار فلزی انجام می شود. هر دو نصب آسان و سریع هستند و معمولاً باعث کاهش جزئی ارتفاع سقف می شوند. با این حال، آنها عایق صوتی و حرارتی خوبی را فراهم می کنند و همچنین امکان ایجاد طرح های سقفی از طریق قرنیز یا ایجاد بریدگی و پنهان کردن تاسیسات و عناصر سازه ای را فراهم می کنند. اشکالات آن در نگهداری مواد است که در برابر آب بسیار مقاوم نیست - به همین دلیل برای مناطق مرطوب توصیه نمی شود - و همچنین می تواند ترک هایی ایجاد کند یا به مرور زمان زرد شود.

 

آستر چوبی

 


این ارزان ترین راه حل نیست، اما مطمئناً ارزش زیبایی شناختی را به پروژه اضافه می کند. سقف های چوبی گرما و آرامش را ایجاد می کنند. آنها بسته به نصب آنها عایق حرارتی و صوتی عالی ارائه می دهند. آنها می توانند پوشش های مختلفی دریافت کنند و بسته به چوب مورد استفاده کاملاً بادوام هستند. مشکل اصلی در نگهداری دوره ای مواد مورد نیاز است، هم برای پیشگیری از آفات و هم برای محافظت در برابر قرار گرفتن در معرض آب یا خورشید.

 

پوشش عناصر طبیعی

 


در واقع تنوع سقف های چوبی، می توان از مواد طبیعی و پایدارتر مانند نی و بامبو برای سقف استفاده کرد. آنها معمولاً استفاده می شوند، به ویژه در مناطق بیرونی، و رعایت توصیه های نگهداری برای اطمینان از دوام بسیار مهم است.

 

آستر فلزی

 


سقف های فلزی کاملاً همه کاره هستند. در ورق های مسطح یا نرده ها می توانند روکش های مختلفی دریافت کنند که طرح ها، بافت ها و رنگ های متفاوتی را در اختیار محیط قرار می دهد. با مراقبت های لازم، این ماده در برابر آب و هوا، رطوبت و باکتری ها، قارچ ها و حشرات کاملاً مقاوم می شود. معایب آن عایق حرارتی و صوتی کم و همچنین مقاومت کم در برابر هوای دریا است - به همین دلیل است که از فلز در مناطق ساحلی اجتناب می شود.

 

پوشش بتنی

 


در برخی موارد، یک دال بتن مسلح نازک می تواند به عنوان سقف عمل کند. محیط را از ورود آفات محافظت می کند، اما مزیت اصلی آن در راحتی حرارتی و صوتی است که ایجاد می کند، زیرا یک لایه عایق دوگانه در مقایسه با بیرون ایجاد می کند.

 

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی ، آموزش دکوراسیون داخلی ، آموزش بازسازی و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و بین المللی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا TAFE و PDA کانادا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از کانادا و استرالیا می باشد. در این دوره های پروژه محور از صفر تا صد و بدون پیش نیاز و کاملا بر اساس بازار کار آموزش می بینید و در طول دوره یک پروژه طراحی داخلی را زیر نظر اساتید بین المللی طراحی میکنید. 

 

دوره های آنلاین آکادمی بین المللی کیوسکدیا شامل:

دوره طراحی داخلی ، دوره دکوراسیون داخلی و دوره دکوراتوری ، دوره بازسازی ، دوره نورپردازی ، دوره طراحی نما ، دوره طراحی فضای سبز ، دوره نرم افزارهای معماری و طراحی ، دوره شرکت در مسابقات بین المللی ، دوره قراردادهای ساختمانی و چگونگی بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره آنلاین طراحی داخلی و آموزش آنلاین طراحی داخلی و دریافت گواهینامه بین المللی طراحی داخلی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

 

پیج اینستاگرام آکادمی بین المللی کیوسکدیا :

kioskedia_official@

 

شماره تماس برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

 

برگرفته شده از وبسایت Archdaily 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی