Kioskedia
خانه /
شکل دادن به تاریخ: تأثیر معماران زن در جنوب آسیای پسااستعماری

شکل دادن به تاریخ: تأثیر معماران زن در جنوب آسیای پسااستعماری

تاریخ: 1401/10/18
موضوع: معماری

در اواسط قرن بیستم، مجموعه‌ای از کشورهای آسیای جنوبی در مجموع یک کاتارسیس ناشی از حکومت استعمارگران را تجربه کردند

 

 دوره ای که پس از آن جرقه ای از دوران ایده ها و فلسفه ها برای آینده ای جدید زد. در این دوران، معماران در ایجاد ساختارهای مدرنیستی که هویت‌های پسااستعماری، پساپارتیشن و پسامپراتوری کشورها را تعریف می‌کرد، نقش اساسی داشتند. معماران آسیای جنوبی از طراحی به عنوان بیانی از دیدگاه‌های اجتماعی امیدوارکننده استفاده می‌کردند که بیشتر آنها به فعلیت رسیده‌اند. با این موفقیت در ملت سازی، فقدان اعتبار برای معماران زن در شکل دادن به تاریخ آسیای جنوبی وجود داشته است.

 

پاکستان، هند، بنگلادش و سریلانکا نقطه عطف مهمی مشترک دارند - کسب استقلال از سلطه بریتانیا. اینکه هر کشور چگونه به جلو حرکت کرده است منحصر به فرد است و برای هر منطقه ای مشخص می شود. در رابطه با معماری، این کشورها به طور جمعی با بحران مسکن، مرمت بناهای میراثی و نیاز به نهادهای عمومی مواجه بودند. موجی از استعمارزدایی سراسر آسیای جنوبی را فرا گرفت و از معماری مدرن به عنوان وسیله ای برای رهایی از دوران استعمار استفاده کرد.

با نگاهی به گذشته، متوجه نوعی پاک شدن سهم معماران زن در تاریخ معماری کشورشان می‌شویم. اکثر آرشیوها و اسناد معماری مدرنیستی جنوب آسیا به کار معماران مردی مانند جفری باوا، بی. وی دوشی و فضل الرحمن خان می بالند. این معماران زن که از پیشینه‌های متنوعی سرچشمه می‌گیرند، ریشه در شکل‌دهی معماری مدرنیستی دارد که امروز کشورشان را نشان می‌دهد.

 

Pakistan: Yasmeen Lari 

 

یاسمین لاری، اولین معمار زن پاکستانی که به دلیل رویکرد بشردوستانه اش در طراحی شهرت دارد، نقشی اساسی در ساختن پاکستان پس از تجزیه ایفا کرد. پس از انتقال جمعیت و اردوگاه‌های پناهندگان در تجزیه هند و پاکستان در سال 1947، بحران‌های مسکن شدیدی به‌دلیل صنعتی شدن و شهرنشینی تشدید شد. برجسته ترین کار یاسمین به بررسی مسکن کم درآمد و راه حل هایی برای خیر اجتماعی می پردازد. طیف گسترده ای از طرح های او موضوعات جامعه و تعلق، طراحی مشارکتی، تاریخ محلی و فرهنگ پسااستعماری را بررسی می کند.

فرآیند طراحی و کنشگری یاسمین روی رویکرد سیستمی او تأثیر می گذارد، کار او در تقاطع معماری، حقوق بشر، استعمارزدایی، جنسیت، تغییرات آب و هوا و احیای بومی قرار دارد. او به دلیل ساخت و سازهای کربن صفر خود با استفاده از مواد و تکنیک های سنتی بومی پاکستان تحسین شده است. عملکرد معمار همچنین به مستندسازی و حفاظت تاریخی، با هدف حفظ و تفسیر مجدد معماری سنتی کشورش گسترش می‌یابد.

 

Bangladesh: Marina Tabassum 

 

کار متنی مارینا تباسوم در کشور زادگاهش بنگلادش الهام بخش معماران سراسر جهان است. ساختمان‌های مارینا که ریشه در مسئولیت در قبال جوامع محلی دارد، از مواد محلی برای بهبود زندگی جوامع کم درآمد در کشور استفاده می‌کنند. کار او همچنین بر ایجاد هماهنگ با محیط طبیعی، مقابله با چالش های زیست محیطی که منابع کشور را تهدید می کند، متمرکز است.

بنگلادش پس از تجزیه تحت فشار میلیون ها پناهنده و زوال صنعتی قرار گرفت. این کشور همچنان دارای نابرابری درآمدی بالا و نیاز فوری به مسکن ارزان قیمت است. یک روند فعلی مهاجرت شهری وجود دارد که ناشی از فقر روستایی، فرسایش رودخانه ها و بلایای طبیعی است. بزرگ شدن در این شرایط بر طراحی های معمار مستقر در داکا تأثیر گذاشته است. با در نظر گرفتن معماری به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، او نیاز به جذب عمیق در یک زمینه فرهنگی را برای طراحی برای تأثیرگذاری درک می کند.

جنبش آزادی علیه شهرک سازی استعماری در هند نقطه عطفی بزرگ برای تغییرات اجتماعی-سیاسی-اقتصادی در هند است. با این تغییر، میل به بیان هویت مستقل هند از طریق معماری مدرن به وجود آمد. یکی از معمارانی که به همان اندازه در مبارزات آزادی شرکت داشت، پروینا مهتا بود که آموزش معماری خود را متوقف کرد تا به جنبش های توده ای علیه حکومت بریتانیا بپیوندد. علایق پراوینا از هنر و سیاست تا طراحی و برنامه ریزی شهری را در بر می گرفت.

پراوینا به خوبی از اختلاف طبقات اجتماعی در هند، به ویژه در تامین مسکن آگاه بود. او به عنوان یک برنامه ریز شهری متعهد اجتماعی، انگیزه ای برای ترویج ارزش های برابری طلبانه و عدالت اجتماعی در تسهیلات مسکن برای جمعیت بسیار متنوع هند داشت. او به مسائل اجتماعی و روانشناختی که در جوامع به وجود می آمد توجه زیادی داشت و از بینش خود برای طراحی سبک های زندگی متنوع استفاده کرد. پراوینا از طریق طرح های خود قصد دارد میراث غنی هند را در معماری معاصر بیان کند و از اشکال هنری سنتی الهام بگیرد.

 

Sri Lanka: Minnette de Silva 

 

در اواسط قرن بیستم، مانند اکثر کشورهای جنوب آسیا، سریلانکا پس از استقلال از سلطه بریتانیا، دستخوش تولدی دوباره شد. تغییرات سیاسی قابل توجه و چشم انداز یک دولت-ملت آرمانی باعث تغییر از استعمار به استعمار زدایی شد. آنچه حاصل شد بازگشت و بازتولید هویت سنتی است که در معماری و محیط ساخته شده آشکار شده است.

در این مرحله حیاتی در تاریخ کشور، آثار معمار Minnette de Silva ویژگی‌های فرهنگی و محلی را در کنار جنبش مدرن جهانی به نمایش گذاشت. عملکرد معمار سریلانکایی ترکیبی از مواد خام، تکنیک‌های محلی و سنت‌های هنری را برای ایجاد ساختمان‌های مدرنیستی به همراه داشت. هدف کار او تامین وسایل زندگی برای صنعتگران فقیر بود. مینت پیشگام منطقه گرایی انتقادی در کشور خود بود و تأثیر آب و هوا، جامعه و صنایع دستی را در معماری معاصر سریلانکا تشخیص داد.

Sky-Frame با توانایی همدلانه اش در گرفتن دیدگاه ها و دیدگاه های مختلف مشخص می شود. ما به مردم و دیدگاه های آنها علاقه مندیم، چه در معماری و چه در زمینه اجتماعی. ما عمیقاً به ایجاد فضاهای زندگی اهمیت می دهیم و با این کار نقش زنان در معماری را نیز زیر سؤال می بریم. از هنر تا علوم، زنان جامعه ما را شکل می دهند. ما می خواهیم این نقش را بیشتر روشن کنیم، دیده شدن زنان در معماری را افزایش دهیم و آنها را توانمند کنیم/تشویق کنیم تا پتانسیل کامل خود را به فعلیت برسانند.

 

 

 

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

برگرفته شده از وبسایت Archdaily

 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی