Kioskedia
خانه /
معماری مبتنی بر الگوریتم: آجرهای انعطاف پذیر برای پوشاندن فضاهای معماری

معماری مبتنی بر الگوریتم: آجرهای انعطاف پذیر برای پوشاندن فضاهای معماری

تاریخ: 1402/05/04
موضوع: معماری

مصالح ساختمانی زیادی وجود دارند که

از زمان آغاز به کار اولیه خود در عرصه معماری حداقل تغییرات را تجربه کرده اند

 

با این حال، این به معنای قدیمی بودن آنها نیست، بلکه به این معنی است که کیفیت و سادگی آنها باعث می شود مواد بسیار متنوعی داشته باشند همچنین انعطاف پذیری و دوام موادی را نشان می دهد که در برابر آزمایش زمان مقاومت می کنند. نمونه‌ای از این آجر است، یک ماده جاودانه که در طول سال‌ها توانسته است خود را تطبیق دهد و عملکردهایی مانند دیوارها، روکش‌ها و کف‌پوش‌ها و غیره را انجام دهد. با این فرض، لوئیس خان به امکانات بیانی آجر اشاره کرد و گفت: "حتی یک آجر هم می خواهد چیزی باشد. آرزو می کند."
 

 


به لطف پیشرفت فناوری های جدید به کار رفته در مواد، پیشنهادات مخربی به وجود آمده است که در سیستم های ساخت و ساز جدید همگرا می شوند. در بسیاری موارد، این فناوری‌های جدید با موادی که «سنتی» در نظر گرفته می‌شوند ترکیب می‌شوند و مفاهیم جدیدی را ایجاد می‌کنند که در آن موادی مانند آجر کاربردها و امکانات جدیدی پیدا می‌کنند. یکی از این مفاهیم جدید Flexbrick است، منسوجات سرامیکی با سیستم صنعتی که ورق های انعطاف پذیر را برای پوشاندن فضاهای معماری ترکیب می کند. با استفاده از مواد منعطف، سازگار و پایدار، فرصت‌های جدیدی را برای برنامه‌های کاربردی در خط مقدم انقلاب معماری پارامتریک باز می‌کند.

 

 

دنیای معماری به لطف روندهای جدید مانند معماری پارامتریک دستخوش تغییرات پویا است

 

 این رویکرد پیشرفته در طراحی، که توسط پیشرفت های تکنولوژیکی در مواد و نرم افزار هدایت می شود، نحوه تصور و ساخت ساختمان ها را تغییر می دهد. نکته مهم، معماری پارامتریک فراتر از ارتباط سنتی با ساختارهای منحنی است. ماهیت آن در استفاده از الگوریتم ها و نرم افزارها برای ایجاد ساختارها و مواد پاسخگو و سازگار از طریق شیوه هایی است که در انعطاف پذیری، سفارشی سازی و پایداری در ساخت و ساز برتری دارند.

 

 

طراحی مدولار سیستم‌های Flexbrick و طیف وسیعی از قطعات سفارشی آن‌ها، سازگاری و انعطاف‌پذیری آسان را امکان‌پذیر می‌سازد و امکان ایجاد ساختمان‌هایی را فراهم می‌کند که برای هر محیطی قالب‌گیری کنند. این سیستم ها مزایای متعددی نسبت به روش های ساخت و ساز سنتی دارند، چه برای عناصر سازه ای، سیستم های سقف، روسازی ها یا نماها.

 

Flexbrick علاوه بر نقش زیبایی شناختی خود، به دلیل توانایی خود در تسریع فرآیند پوشش برای هر سطحی متمایز است. این یک پارچه با فرمت بزرگ است که تا 20 متر می رسد و از عناصر کوچکی تشکیل شده است که به طور سنتی به صورت جداگانه نصب می شدند. با این حال، آنها اکنون در قالب های گسترده ای در دسترس هستند که می توانند کف و دیوارها را به طور موثر بپوشانند. هنگامی که روی نما اعمال می شود، با حذف نیاز به پروفیل های معمولی برای ایمن سازی یا تراز کردن عناصر، مزیت مالی قابل توجهی را ارائه می دهد. این امر از آنجا حاصل می شود که عناصر با استفاده از وزن خود به صورت عمودی تراز می شوند و در نتیجه در هزینه مواد اضافی صرفه جویی می شود. علاوه بر این، در صورت استفاده از نوارهای طولانی تر، زمان نصب به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

 

 

قطعات منسوجات سرامیکی توسط یک سیستم صنعتی مبتنی بر یک شبکه سیمی فولادی در هم تنیده ساخته می‌شوند که در موزاییکی از کاشی‌های سفالی سرامیکی که در نوارهای افقی و عمودی روی هم قرار گرفته‌اند، محصور شده‌اند. مزیت اصلی آن این است که به معماران و طراحان مواد باستانی در قالبی جدید ارائه می کند که نصب دستی سنتی را به صورت تکه تکه افزایش می دهد. منسوجات به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند می توانند روی پالت ها برای ذخیره سازی و حمل و نقل تا شوند و حداقل فضا را اشغال کنند و حرکت را تسهیل کنند. نوارهای بلند نصب را آسان، سریع و مقرون به صرفه می کند.

نمونه بارز تطبیق پذیری سیستم های نساجی سرامیکی، پاویون فرصت برای اکسپو 2020 دبی است که توسط شرکت معماری کویتی-اسپانیایی AGi Architects طراحی شده است. در طول تولید آن، بیوگاز برای جلوگیری از انتشار CO2 مورد استفاده قرار گرفت، که یک رویکرد آگاهانه از نظر زیست‌محیطی و ادغام شیوه‌های پایدار در معماری پارامتریک را نشان می‌دهد. یک لایه سرامیکی هم کف و هم نماهای غرفه را می پوشاند و این توهم را ایجاد می کند که سازه در یک فرش سفالی پیچیده شده است. این طراحی نه تنها به زیبایی شناسی مهمی اضافه می کند، بلکه بر فضاهای عمومی غرفه و نحوه گردش و تعامل افراد در داخل نیز تأکید می کند.

 

 

سیستم نساجی سرامیکی علاوه بر کاربرد در پروژه‌های برجسته مانند غرفه، کاربردهای متنوعی در انواع مختلف ساختمان دارد. در ساختمان های مسکونی، مدولار بودن آنها امکان ایجاد مسکن سفارشی، کارآمد و پایدار را فراهم می کند. در ساختمان های تجاری، می توان از آنها برای ساخت سازه های متمایز و چشمگیر استفاده کرد. و در ساختمان‌های عمومی مانند موزه‌ها، کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های دولتی، دوام، پایداری و طراحی کاربردی را ارائه می‌دهند. یکی از نمونه های کاربرد آنها در مراقبت های بهداشتی، بیمارستان Maitland در استرالیا است که توسط BVN Architects طراحی شده است.

پروژه بیمارستان Maitland با هدف ارج نهادن به فرهنگ Wonnarua که مباشران بومی سرزمینی بودند که در آن واقع شده است. در طراحی معماری این بیمارستان از عناصر سفالی به شکل معناداری برای خلق الگوهای پویا با تناژهای مختلف استفاده شده است که به یک تمثیل فرهنگی قدرتمند تبدیل می شود.

 

 

به خصوص وجود آلاچیقی که محوطه عابر پیاده نزدیک ورودی اصلی بیمارستان را در بر می گیرد، قابل توجه است. این سازه نه تنها با محافظت از عابران پیاده در برابر نور مستقیم خورشید و فراهم کردن فضایی سایه دار و راحت در حین ورود به ورودی، یک کارکرد عملی را انجام می دهد، بلکه به یک عنصر هنری با اهمیت تبدیل می شود. انتخاب سفالین به عنوان ماده اصلی در این پروژه اهمیت نمادینی دارد، زیرا ریشه در سنت و تاریخ Wonnarua دارد، بنابراین از طریق یک پیشنهاد فناوری نوآورانه، پیوند عمیقی با زمین و محیط محلی برقرار می کند.

 

از نظر پایداری، سیستم های Flexbrick به گونه ای طراحی شده اند که پایدار باشند، با تمرکز بر کاهش ضایعات و مصرف انرژی. سرامیک های مورد استفاده با استفاده از بیوگاز استخراج شده از محل های دفن زباله تولید می شوند. از طریق این استراتژی، کاهش مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی به دست می‌آید که به طور قابل‌توجهی باعث کاهش انتشار دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای (تقریباً 16700 تن در سال CO2) می‌شود.

سیستم‌های نساجی سرامیکی از مواد بازیافتی و فن‌آوری‌های کم مصرف برای به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌کنند. به طور همزمان، این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که کارآمد و مقرون به صرفه باشند و آنها را به انتخابی هوشمند برای سازندگان و توسعه دهندگان تبدیل می کند. فرآیندهای ساخت و ساز ساده و مدیریت منابع آنها به پروژه های سریعتر و اقتصادی تر کمک می کند. علاوه بر این، آجر فلکس یک ماده قابل بازیافت متشکل از مش فولادی و عناصر سرامیکی است که به راحتی برای بازیافت جدا می شوند و ردپای کربن آن را در مقایسه با سیستم های سنتی کاهش می دهد. اگر به عنوان یک سیستم نما استفاده شود، به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی نیز عمل می کند و تابش خورشید را کاهش می دهد و فضاهای بینابینی را در ساختمان ها ایجاد می کند.

 

ظهور سیستم های ساختمانی جدید که از مصالح سنتی به روش های نوآورانه استفاده می کنند، به طور قابل توجهی بر صنعت ساخت و ساز تأثیر می گذارد. از طریق سیستم‌های ساختمانی انعطاف‌پذیر و پایدار، درک ما از معماری با ایجاد امکان ایجاد سازه‌های سازگار، کارآمد و زیباشناختی متحول شده است. همانطور که به جلو می رویم، می توانیم انتظار پیشرفت های جدید و هیجان انگیز در معماری را داشته باشیم.

 

 

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی ، آموزش دکوراسیون داخلی ، آموزش بازسازی و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و بین المللی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا TAFE و PDA کانادا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از کانادا و استرالیا می باشد. در این دوره های پروژه محور از صفر تا صد و بدون پیش نیاز و کاملا بر اساس بازار کار آموزش می بینید و در طول دوره یک پروژه طراحی داخلی را زیر نظر اساتید بین المللی طراحی میکنید. 

 

دوره های آنلاین آکادمی بین المللی کیوسکدیا شامل:

دوره طراحی داخلی ، دوره دکوراسیون داخلی و دوره دکوراتوری ، دوره بازسازی ، دوره نورپردازی ، دوره طراحی نما ، دوره طراحی فضای سبز ، دوره نرم افزارهای معماری و طراحی ، دوره شرکت در مسابقات بین المللی ، دوره قراردادهای ساختمانی و چگونگی بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره آنلاین طراحی داخلی و آموزش آنلاین طراحی داخلی و دریافت گواهینامه بین المللی طراحی داخلی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

 

پیج اینستاگرام آکادمی بین المللی کیوسکدیا :

kioskedia_official@

 

شماره تماس برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

 

برگرفته شده از وبسایت Archdaily 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی