Kioskedia
خانه /
موقت، اما با اثرات طولانی مدت: 6 راه که جشنواره های معماری می توانند شهر را احیا کنند

موقت، اما با اثرات طولانی مدت: 6 راه که جشنواره های معماری می توانند شهر را احیا کنند

تاریخ: 1401/10/26
موضوع: معماری

دوسالانه‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متمرکز

 

بر معماری، بستری برای بحث‌های آغازین، انجام تحقیقات و ایجاد نوآوری فراهم می‌کنند، اما می‌توانند به تغییرات تدریجی که تصویر و شخصیت یک شهر را شکل می‌دهند، کمک کنند. از طریق تأسیسات و آزمایش‌های موقت، این نوع رویدادها این فرصت را دارند که خطوطی را برای بررسی کیفیت فضاهای شهری باز کنند، بازدیدکنندگان و ساکنان را به کاهش سرعت، دور شدن از روال روزمره خود و بازجویی از محیط‌های محلی خود دعوت کنند. ممکن است اثرات آنی نباشند، اما با جمع آوری این تأثیرات و لحظات تفکر، جشنواره های معماری و طراحی می توانند تأثیر طولانی مدتی بر شهرهایی که از آنها استقبال می کنند، داشته باشند.

 

برخی از جشنواره‌ها مانند جشنواره طراحی لندن 2022 یا دوسالانه معماری تالین، فضاهای عمومی را با معرفی اشیاء خلق‌شده توسط طراح و هنرمند تقویت می‌کنند، برخی دیگر مانند مدل. جشنواره معماری بارسلون از این فرصت برای بحث در مورد مسائل پیش روی شهر استفاده می کند. بتا 2022، دوسالانه معماری تیمیشورا، رهگذران را تشویق می‌کند تا راه‌های جدیدی برای دیدن و استفاده از محیط خود پیدا کنند، در حالی که جشنواره‌هایی مانند Concentrico در حال بررسی ایده‌های تاریخ و تخصیص از طریق تأسیسات موقتی هستند که در سراسر شهر پراکنده شده‌اند.

 

دعوتی برای کاهش سرعت

 

یک درخت در وسط میدان تایمز، شاید پویاترین فضای عمومی در شهر نیویورک قرار دارد. کوره‌های چوبی و فولادی فرسوده اطراف آن را احاطه کرده‌اند و سعی می‌کنند فضایی را از میدان شلوغ جدا کنند تا به آن اجازه تنفس بدهد. از بازدیدکنندگان دعوت می شود تا وارد اینستالیشن دایره ای شوند و توجه خود را از جنون زندگی روزمره در نیویورک، به این تکه کوچک طبیعت معطوف کنند. نصب FILTER توسط CLB Architects یک تجربه موقت در طول نسخه دهم NYCxDESIGN ارائه کرد.

 

 

چنین مداخلاتی عنصر غیرمنتظره ای را وارد روال روزمره یک شهر می کند. اشیاء بیگانه قصد دارند تا حدودی این روال را مختل کنند تا عابران را تشویق کنند تا سرعت خود را کاهش دهند و به محیط خود فکر کنند. برخی از تأسیسات دارای دستور کار، موضعی در رابطه با موضوعی است که شهر را گرفتار کرده است، اما برخی دیگر صرفاً بهانه‌ای برای تأمل هستند و از مردم دعوت می‌کنند تا نظرات خود را در مورد شخصیت شهری که در آن زندگی می‌کنند، مشاهده و فرموله کنند.

 

کشف مجدد قسمت های نادیده گرفته شده شهر

 

بیشتر جشنواره‌های معماری و طراحی، سازه‌های موقتی را در سرتاسر شهر ایجاد می‌کنند که بسیاری از آنها در مکان‌های غیر متعارف هستند. هدف تشویق اکتشاف و کشف است. بتا 2022، دوسالانه معماری تیمیشورا، این ایده را یک قدم جلوتر برده است. خط نازکی که با رنگ زرد کشیده شده است، تاسیسات موقت را در یک مسیر حلقه ای به طول بیش از 23 کیلومتر به هم متصل می کند. این مسیر کسانی را که مایل به دنبال کردن آن هستند از پارک ها، خیابان های مسکونی، مناطق تاریخی و صنعتی و همچنین در زیر پل ها یا پشت موسسات عمومی، فضاهایی که معمولاً از آنها عبور نمی کند، می برد. ایده پشت این نمایشگاه با عنوان «یک شکاف دیگر در دیوار»، کاوش در محیط‌های شهری به گونه‌ای است که قراردادها و ایده‌هایی را که استفاده از فضای عمومی را دیکته می‌کنند، بشکند.

 

 

آوردن فعالیت های جدید برای کشف پتانسیل های پنهان

 

Paseo del Espolon میدانی در مرکز لوگرنو، اسپانیا است. این فضا در حالی که به دلیل موقعیت مرکزی خود مکانی فعال است، امکان استفاده متنوع را ندارد. در طول نسخه امسال Concentrico، Matali Crasset یک اینستالیشن با عنوان "Dark Sky" را در این فضا قرار داد. شکل غیرمعمول به سرعت تخیل کودکانی را که به همراه والدین و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از میدان دیدن می کردند، جذب کرد. طرفین به سرسره تبدیل شدند، فضای زیر آن یک تونل پنهان بود، در حالی که سکوی برجسته مانند یک صحنه عمل می کرد. این ساختار به عنوان یک آزمایش اجتماعی کوچک دو چندان شد و عملکرد جدیدی را به فضای شهری معرفی کرد تا پتانسیل آن را برجسته کند و روش‌های استفاده ما از فضاها را به چالش بکشد.

 

 

صدا دادن به جوامع کوچک

 

بسیاری از جشنواره‌ها امیدوارند که با جوامع محلی تعامل داشته باشند، هدفی که بر اساس درک آنها از اهمیت شهروندان محلی در رمزگشایی کدهای پنهان محیط‌های شهری است. با این حال، تعریف این جوامع می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا همه آنها با یک تعریف معمولی از یک جامعه گره بسته مشترک نیستند. بتا 2022 با کار کردن با مفهوم "Micronation" راهی برای پرداختن به این مفهوم ناپایدار پیدا کرده است، اصطلاحی که هدف آن توصیف تجمع افرادی است که قوانین و ارتباطات درونی ایجاد کرده اند. در تلاشی برای افزایش حساسیت معماران و عموم مردم نسبت به این جوامع بی ثبات، بتا از معماران و طراحان خواسته است تا فضاهایی را برای آنها ایجاد کنند، با هدف ایجاد دید و احساس هویت به مفهوم غیرقابل دسترس.

 

 

بستری برای هنرمندان محلی

 

در طول جشنواره طراحی لندن 2022، طراح سابین مارسلیس مجموعه‌ای از آثار جدید صندلی‌های عمومی دائمی را معرفی کرد. این اشیاء در میدان سنت گیلز لندن، یک فضای عمومی خاکستری که تحت الشعاع وحشیگری غالب سنتر پوینت قرار داشت، نصب شدند. آثار هنری که از بلوک‌های هندسی از سنگ‌های طبیعی مانند تراورتن، کوارتز و مرمر ساخته شده‌اند، رنگ‌ها، بافت‌ها و الگوهای زنده‌ای را به میدان آورده‌اند. جشنواره هایی مانند این در ارائه بستری برای هنرمندان و طراحان برای بیان دیدگاه خود، رویکردی که به طور طبیعی به فضاهای عمومی بهتر و جوامع فراگیرتر منجر می شود، محوری هستند.

دوسالانه معماری تالین رویکرد متفاوتی نسبت به همین ایده اتخاذ کرده است. غرفه Fungible Non-Fungible توسط iheartblob یک رویکرد غیرمتمرکز را پیشنهاد می‌کند که در آن جامعه می‌تواند هم طراح و هم سرمایه‌گذار هنر عمومی شود، بنابراین نقش معمار را از «سازنده اصلی» به «طراح سیستم» تغییر می‌دهد. در طراحی پاویون از فناوری بلاک چین استفاده شده است. طراحان یک ابزار تولید NFT ایجاد کردند، و هر NFT که توسط این ابزار ضرب می‌شود، یک نسخه فیزیکی را که در پاویون ادغام می‌شود، تامین می‌کند. در نهایت، این غرفه از بخش‌های منحصربه‌فردی تشکیل می‌شود که توسط طراحان و مالکان مختلف ایجاد می‌شود که بازتابی از یک جامعه گسترده و فراگیر است.

 

 

افزایش آگاهی در مورد مسائل اجتماعی و زیست محیطی

 

در اولین نسخه مدل. جشنواره معماری بارسلونا که امسال افتتاح شد، تاسیسات معماری تجربی با هدف زیر سوال بردن نحوه زندگی مشترک و تحریک تخیل ساکنان. یکی از اینستالیشن ها، Ark of Coexistence توسط LEA Atelier و TAKK Architecture، یک مصنوع متحرک را با انبوهی از درختان، گیاهان و درختچه ها راه اندازی کرد. سیستم قابل حمل آسان به منظور افزایش آگاهی در مورد دو موضوع به هم پیوسته بود: کاهش میزان فضاهای عمومی و سبز و تأثیر آنها بر گرمایش جهانی و تنوع زیستی شهری. با عادت دادن دوباره ساکنان به حضور سرسبز طبیعت، حتی اگر محدود به یک سکوی تنگ باشد، این اثر هنری می‌تواند به عنوان جرقه‌ای برای شعله‌ور ساختن صحبت‌ها در مورد شهر و چالش‌های محلی آن و جامعه انسانی در کل درک شود.

 

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

Archdaily برگرفته شده از وبسایت 

 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی