Kioskedia
خانه /
نقوش و تزیینات: الهامات در پس رنگ های معماری سنتی آفریقا

نقوش و تزیینات: الهامات در پس رنگ های معماری سنتی آفریقا

تاریخ: 1402/05/22
موضوع: معماری

فرهنگ جوامع آفریقایی به طور ذاتی با رنگ مرتبط است

 

 از پارچه‌ها گرفته تا لباس‌ها، محصولات، مجسمه‌ها و معماری، جوامع مختلف رنگ‌های غنی و پر جنب و جوش را که زنده، گویا و شادی‌بخش هستند، کشف می‌کنند. از طریق سایه‌ها، رنگ‌ها، تضادها، نقوش و تزئینات مختلف، رنگ‌ها به‌عنوان زبانی ناگفته، پالتی برای قصه‌گویی و حس هویت فرهنگی در آغوش گرفته می‌شوند. اگرچه استفاده از رنگ در جوامع آفریقایی ممکن است در ظاهر تزئینی به نظر برسد، اما بسیار نمادین است و حس عمیقی از تاریخ در پشت آن وجود دارد. معماری سنتی آفریقا نمونه بارز آن است. جوامع قومی از طریق زیورآلات و نقوش به خانه‌های خود رنگ بخشیده‌اند، آن را با الگوهای مذهبی و فرهنگی بیان کرده‌اند، آن را در نماها برای روایت داستان‌های خانوادگی به کار گرفته‌اند، و هزارتوهایی از معماری جمعی ایجاد کرده‌اند که نه تنها رنگ را جشن می‌گیرند، بلکه معنای قومی آن را نیز بررسی می‌کنند.

 

 

نگاهی به کاوش رنگ در معماری برخی از جوامع قومی منتخب در این قاره. خلق آنها از رنگدانه‌های طبیعی، تاریخچه پشت استفاده‌های مشترک و معانی نمادینی که با هم ارتباط برقرار می‌کنند، شروع به ایجاد ایده‌آل‌هایی می‌کند که الهام‌بخش استفاده از رنگ در معماری سنتی آفریقا هستند.

 

خانه های اندبله


قبیله Ndebele یک گروه قومی است که در بخش‌های جنوبی زیمبابوه و بخش شمالی آفریقای جنوبی در قرن هجدهم به وجود آمدند. آنها به دلیل اختلافات ارضی خود با قبیله بوئر همسایه که منجر به از دست دادن سرزمین هایشان شد، شناخته شده اند. در نتیجه، مردم آنها مجبور به کار به عنوان کارگران اجاره ای شدند.

 

 

در این دوره از ستم، مردم Ndebele شکل هنری خود را از رنگ کشف کردند. زنان در جامعه خانه های خود را با طرح ها و رنگ ها به عنوان راهی مخفی برای انتقال غم و اندوه و مقاومت فرهنگی تحت سلطه کشاورزان بوئر رنگ آمیزی کردند. آنها با رنگ های خاکی طبیعی سیاه و سفید شروع کردند و آنها را با دقت تیز برای بیان الگوهای هندسی ساختند. در طول نسل‌ها، این الگوی رنگی به سیستمی متشکل از 5 رنگ تبدیل شد: سیاه نشان دهنده مردم جهان معنوی، سفید نماد خلوص، قرمز برای شور و قدرت، زرد برای باروری و امید، و سبز نشان دهنده زمین و کشاورزی است.

 

 

بافتن این رنگ ها و معانی نمادین آن ها از طریق هندسه نوعی زبان برای مردم اندبله است. آنها با خانه های خود به عنوان بوم، الگوهای رنگارنگی را بیان می کنند که می تواند وضعیت یک صاحب خانه، اعلام ازدواج، دعا یا اعتراض را بیان کند. اگرچه الگوهای رنگی Ndebele اکنون در سراسر جهان رایج شده اند و در طراحی محصولاتی مانند اتومبیل و هواپیما به کار رفته اند، اما الهام از آنها به ما یادآوری می کند که چگونه رنگ در معماری فراتر از یک عنصر تزئینی و همچنین به عنوان یک زبان قابل استفاده است.

 

خانه های نوبیا


نوبیا یکی از اولین تمدن های دره نیل است که در شمال سودان و جنوب مصر امروزی قرار دارد. با سابقه ای که حداقل به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. از طریق بناهای تاریخی، مصنوعات و سوابق مکتوب، تاریخ را با مصر باستان به دلیل اختلافات ارضی، مشاجره بر سر کنترل مسیرهای تجاری و رقابت برای رهبری در هم آمیخته است.

 

 

کاوش این قبیله در مورد رنگ در معماری محصول تاریخ اخیر است. در نتیجه سیل از یک مخزن ساخته شده، نوبی ها مجبور شدند به مناطق جدید بین اسوان (مصر) و آب مروارید دوم در رود نیل (سودان) نقل مکان کنند، جایی که آنها 35000 خانه ساختند. آنها ویژگی معماری سنتی نوبیایی را حفظ کردند که از آجرهای گلی خشک شده و سقف های طاقدار استفاده می کرد، اما مجموعه ای از رنگ های روشن، نمادها و الگوهای هندسی را به نمای بیرونی خانه های خود اضافه کردند. بیشتر نقاشی‌ها و تزیینات خانه‌ها بر اساس مفاهیم مذهبی بود، مانند چشمی با نقاشی‌های دیواری که دست فاطمه یا چشم پیامبر اسلام را نشان می‌داد. نوبی ها معتقدند که این نمادها محافظت در برابر نیروهای شیطانی را فراهم می کنند و از رنگ برای ایجاد پاکت هایی استفاده می کنند که معتقدند از آنها محافظت می کند. آنها همچنین از نقوش گل بر روی نماها استفاده می کنند و برخی از آنها دارای عناصر معاصر مانند قطار، هواپیما، اتومبیل و کشتی هستند که حس رنگارنگ و شادی را به معماری مشترک خود می دهند.

 

معماری هاوسا


هائوساها بزرگترین گروه قومی در غرب و مرکز آفریقا هستند که عمدتاً در نواحی جنوبی نیجر و مناطق شمالی نیجریه مستقر هستند. در اوایل قرن یازدهم، آنها در هزارتویی از دهکده های کوچک با فرهنگی زندگی می کردند که به شدت منعکس کننده دین آنها، اسلام بود. معماری آنها از ساخت و ساز سنتی زمین برای ایجاد پاکت های مستطیلی و سیستم های سقف طاق مسقف نشات می گیرد. نمای بیرونی بیشتر به عنوان یک بوم برای نمایش جنبه های زیبای فرهنگ هاوسا، معرفی رنگ برای ایجاد ساختمان های روشن و با حکاکی پیچیده دیده می شود. از خانه‌ها گرفته تا ساختمان‌های عمومی، مساجد، و کاخ‌ها، فرم‌های ساختمان‌های هاوسا با نقوش و تزئینات رنگارنگ به عنوان راهی برای استفاده از معماری خود برای تجلیل از فرهنگ پر شده است.

 

نقوش مختلف دارای معانی مختلفی از مقدس تا اجتماعی هستند، مانند Arewa که به معنای شمال نیجریه است. پیچیدگی دکوراسیون نما با نقوش و رنگ های بیشتر معمولاً نشان دهنده ثروت و جایگاه اجتماعی مالک ساختمان است. اکتشاف رنگ در معماری سلسله مراتب اجتماعی را در سرزمین هاوسا تنظیم می کند، با ساختمان های عمومی مانند مساجد و فضاهای سلطنتی مانند کاخ ها که نشان های رنگارنگ تری را در مقایسه با خانه های معمولی به نمایش می گذارند.

 

خانه های Tiébélé


Tiébélé روستای کوچکی در جنوب بورکینافاسو و شمال غنا است که یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های قومی در غرب آفریقا، قبیله Kassena را در خود جای داده است. این شهر دارای الگوهای فراکتال ساختمان‌های دایره‌ای و مستطیلی است، با خانه‌های بومی که قدمت آن‌ها به قرن پانزدهم بازمی‌گردد، و از طریق دیوارهای رنگ‌آمیزی مملو از نماد، شخصیتی متمایز را به نمایش می‌گذارد. قبیله Kassena رنگ را از طریق معماری تزئینات دیوار بررسی کردند. آنها از پاکت ساختمان خود به عنوان بوم برای اشکال هندسی و نمادهای فولکلور محلی استفاده کردند. این هنر توسط زنان قبیله رهبری می شد و تزئینات به صورت اشتراکی با استفاده از مواد سفالی طبیعی انجام می شد. لاتریت برای تولید قرمز، خاک رس کائولن برای سفید و گرافیت برای سیاه استفاده می شد. این رنگ ها برای مردم کاسنا معانی خاصی داشتند. قرمز نماد شجاعت، سفید نشان دهنده صداقت و پاکی است، در حالی که سیاه نماد شب و دنیای نامرئی است.

 

 

وقتی در میان هزارتوی خانه‌ها در Tiébélé قدم می‌زنید، انبوهی از الگوهای رنگی وجود دارد. اینها از اشکال هندسی و نمادهای آسمانی تا نمادهای آنیمیستی را شامل می شود. هر یک از آنها به طور متفاوتی در مورد خانواده درون خود ارتباط برقرار می کنند. برای مثال، ستارگان و نمادهای ماه امید را نشان می دهند، در حالی که نمادهای فلش روی یک ساختمان نشانگر خانواده یک جنگجو است. استفاده از رنگ در معماری در Tiébélé به معنای بیان مستقیم ارزش ها و آرزوهای جامعه بود.

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی ، آموزش دکوراسیون داخلی ، آموزش بازسازی و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و بین المللی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا TAFE و PDA کانادا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از کانادا و استرالیا می باشد. در این دوره های پروژه محور از صفر تا صد و بدون پیش نیاز و کاملا بر اساس بازار کار آموزش می بینید و در طول دوره یک پروژه طراحی داخلی را زیر نظر اساتید بین المللی طراحی میکنید. 

 

دوره های آنلاین آکادمی بین المللی کیوسکدیا شامل:

دوره طراحی داخلی ، دوره دکوراسیون داخلی و دوره دکوراتوری ، دوره بازسازی ، دوره نورپردازی ، دوره طراحی نما ، دوره طراحی فضای سبز ، دوره نرم افزارهای معماری و طراحی ، دوره شرکت در مسابقات بین المللی ، دوره قراردادهای ساختمانی و چگونگی بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره آنلاین طراحی داخلی و آموزش آنلاین طراحی داخلی و دریافت گواهینامه بین المللی طراحی داخلی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

 

پیج اینستاگرام آکادمی بین المللی کیوسکدیا :

kioskedia_official@

 

شماره تماس برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

 

برگرفته شده از وبسایت Archdaily 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی