Kioskedia
خانه /
لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال کردن پشت بام های شهری

لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال کردن پشت بام های شهری

تاریخ: 1402/03/07
موضوع: معماری

در محیط‌های شهری به‌طور فزاینده‌ای متراکم‌تر...

 

 علاقه جدیدی به فضاهای کم استفاده به عنوان فرصت‌هایی برای توسعه بیشتر وجود دارد. پشت بام ها که تا 25 درصد از مساحت شهرها را تشکیل می دهند، از هیجان انگیزترین منابع فضایی هستند. از زیرساخت‌های پایدار و کشاورزی شهری گرفته تا فضاهای اجتماعی و مکان‌های فرهنگی، این مقاله به پتانسیل ایجاد یک شهر چند لایه از طریق فعال‌سازی پشت بام‌های شهری می‌پردازد.

 

انواع مختلفی از پتانسیل فضایی استفاده نشده وجود دارد، از شکاف های درون بافت شهری تا فضاهای عمومی باقیمانده. با این حال، یک نمای هوایی از هر مرکز شهر، منظره پشت بام را به عنوان یک سطح قابل توجه کم استفاده نشان می دهد. با جست‌وجوی فراتر از پنت‌هاوس‌ها و الحاقات خصوصی، سقف‌های شهری هم اکنون وارد بحث پیرامون تراکم شهری و انعطاف‌پذیری آب و هوا شده‌اند. علاوه بر این، از آنجایی که بیماری همه گیر بر نیاز شدید به مناطق بیشتر در فضای باز تأکید می کند، پشت بام ها به عنوان یک افزودنی مناسب برای فضای عمومی در نظر گرفته می شوند.

 

 

با معرفی درزگیرهای سقف، سقف مسطح به یکی از عناصر اصلی معماری مدرن تبدیل شد، اما هیجان ناشی از این شاهکار فناوری، تحقیقات در مورد پتانسیل معماری آن را تحت الشعاع قرار داد. به جز چند استثنا، مانند منظره پشت بام Unité d'Habitation لوکوربوزیه که فضایی برای بازی کودکان در نظر گرفته شده است، یا کارخانه Fiat Lingotto Giacomo Mattè-Trucco در تورین که دارای یک پیست مسابقه ای روی پشت بام است، میراث مدرنیسم در اروپا به وسعت گسترده ای بالغ می شود. سقف ها در دهه 1990 بود که سقف به عنوان چیزی فراتر از یک محفظه در نظر گرفته شد، اما به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از مفهوم و برنامه فضایی پروژه، زمانی که هم معماران و هم توسعه دهندگان شروع به درک فرصت از دست رفته یک غیرقابل دسترس و کاملاً فنی کردند. سقف از بام سبز دنباله دار Mecanoo در TU Delft با بیش از دو دهه قدمت تا زمین بازی معماران JAJA در بالای پارکینگ یا پیست اسکی BIG در بالای CopenHill، سقف به ابزاری خرابکارانه برای تغییر تجربه شهر تبدیل شده است.

 

فضاهای تفریحی جدید

 

با این حال، پشت بام های موجود بیشترین پتانسیل را در ایجاد یک محیط شهری چند لایه و بیش از حد متصل دارند. با اشاره به نصب پله‌های Kriterion در سال 2016، Winy Mass از MVRDV برای استفاده از نمای پنجم به‌عنوان وسیله‌ای برای گسترش فضای عمومی استدلال می‌کند: «ما نشان می‌دهیم که اگر این کار را در بسیاری از مکان‌ها انجام دهیم، این شهر چگونه می‌تواند باشد، و یک سری از ما را درگیر می‌کنیم. ساختمان‌های موجود و دسترسی به سقف‌های آنها، برای ایجاد توپوگرافی شهری جدید، بسیار تعاملی‌تر، سه بعدی و متراکم‌تر برای نسل بعدی شهر». این استودیو در چندین موقعیت دیگر با ایده فعال کردن پشت بام ها سر و کار داشته است. برای پروژه بازسازی If Factory، این استودیو یک منظره سبز بامبو را روی پشت بام اضافه می‌کند، مملو از فعالیت‌ها و از طریق یک راه پله عمومی قابل دسترسی است.

 

 

به طور مشابه، پروژه بازسازی OfficePROJECT YOU International Youth Community Shenzhen امکانات مشترکی را در دو تراس پشت بام موجود اضافه می کند، در حالی که ابر سبز ZHUBO DESIGN یک فضای اشتراکی چند لایه را در بالای یک ساختمان مسکونی ایجاد می کند. نمونه دیگری از تبدیل لایه بالایی شهر به گسترش فضای عمومی، پارک روتردام در بالای ایستگاه راه آهن سابق هافبوگن است. این مکان علاوه بر اینکه یک باغ عمومی محبوب است، محل نمایش فیلم و اجرای رقص است.

 

فرصتی برای زیرساخت های پایدار

 

پشت بام های موجود معمولاً از طریق سیستم های بام سبز، کشاورزی شهری یا نصب سیستم های تولید انرژی و مدیریت آب به خوبی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور خاص، سقف‌های زنده دارای طیف متنوعی از مزایای هستند، زیرا آنها رواناب آب طوفان را جذب می‌کنند، کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند، به کاهش اثرات جزیره گرمایی شهری کمک می‌کنند و حتی با ایجاد زیستگاه برای زنبورها و پرندگان به حفظ تنوع زیستی کمک می‌کنند.

 

 

از سال 2010 در کپنهاگ سقف های سبز برای ساختمان های تازه ساخته شده اجباری شده است و فرانسه از سال 2015 به سقف های زنده یا پنل های خورشیدی روی پشت بام ساختمان های جدید نیاز دارد. با این حال، بارسلونا برای ارزیابی مجدد پشت بام های موجود برای استقرار زیرساخت های پایداری در سراسر این کشور فشار می آورد. شهر و ایجاد محیط شهری مقاوم تر. شهرداری دستورالعملی تهیه کرد که به ساکنان کمک می کرد تا انواع مختلف بام های سبز را در شهری با سنت استفاده از سقف های مسطح برای اهداف عملی و تفریحی ایجاد کنند. علاوه بر این، پشت بام‌ها ممکن است آینده کشاورزی شهری را نیز داشته باشند، زیرا پروژه‌های بیشتر و بیشتری در سراسر اروپا با نتایج امیدوارکننده در ارائه غذا به ساکنان و رستوران‌ها ظاهر می‌شوند.

 

زمین آزمایش

 

چند سالی است که ابتکارات و رویدادهای مختلف باعث شده تا عموم مردم از این منبع بکر برای گسترش فضای عمومی بیشتر آگاه شوند. ROEF Amsterdam جشنواره‌ای است که در چندین پشت بام برگزار می‌شود و به ساکنان این امکان را می‌دهد تا شهر را متفاوت تجربه کنند و در عین حال در تغییر منظره پشت بام آمستردام سهیم باشند. به طور مشابه، برای هفته طراحی ملبورن امسال، معماران جان واردل و Finding Infinity یک زیرساخت روی پشت بام برای انرژی خورشیدی ایجاد کردند که به عنوان فضایی برای اجتماعی شدن دوچندان می شود. این پروژه فرهنگ پشت بام ملبورن را گسترش می دهد و در عین حال انرژی پایدار را نیز ترویج می کند.

 

 

در نهایت، اگرچه ارتباطی با فضای عمومی ندارد، اما شایان ذکر است که پشت بام های موجود نیز به عنوان راه حل های بالقوه برای بحران مسکن در شهرهای متراکم حدس زده می شود. شهرداری لندن مدتی است که برای کمک به کاهش کمبود مسکن، توسعه سقف‌ها را در مقیاس وسیع و هماهنگ در نظر گرفته است. با این حال، نظرات در مورد امکان سنجی این تلاش متفاوت است و مطالعات موردی ساخته شده هنوز دیده نشده است.
 


فعال سازی پشت بام های شهری موجود، مجموعه ای از چالش ها، از دسترسی و بارهای اضافی بر ساختار موجود گرفته تا مالکیت و نگهداری را به همراه دارد. با این حال، متراکم شدن شهرها، معماران، ساکنان و توسعه دهندگان را بر آن می دارد تا مناظر بام را به عنوان مرز بعدی در تحول شهری تصور کنند.

 

برای آموزش طراحی داخلی ، آموزش دکوراسیون داخلی ، آموزش بازسازی و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و بین المللی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا TAFE و PDA کانادا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از کانادا و استرالیا می باشد. در این دوره های پروژه محور از صفر تا صد و بدون پیش نیاز و کاملا بر اساس بازار کار آموزش می بینید و در طول دوره یک پروژه طراحی داخلی را زیر نظر اساتید بین المللی طراحی میکنید. 

 

دوره های آنلاین آکادمی بین المللی کیوسکدیا شامل:

دوره طراحی داخلی ، دوره دکوراسیون داخلی و دوره دکوراتوری ، دوره بازسازی ، دوره نورپردازی ، دوره طراحی نما ، دوره طراحی فضای سبز ، دوره نرم افزارهای معماری و طراحی ، دوره شرکت در مسابقات بین المللی ، دوره قراردادهای ساختمانی و چگونگی بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره آنلاین طراحی داخلی و آموزش آنلاین طراحی داخلی و دریافت گواهینامه بین المللی طراحی داخلی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

 

پیج اینستاگرام آکادمی بین المللی کیوسکدیا :

kioskedia_official@

 

شماره تماس برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

برگرفته شده از وبسایت Archdaily 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی