Kioskedia
خانه /
«ساختمان‌های متروکه پتانسیل یک آینده احیاکننده را فراهم می‌کنند»: در گفتگو با Limbo Accra

«ساختمان‌های متروکه پتانسیل یک آینده احیاکننده را فراهم می‌کنند»: در گفتگو با Limbo Accra

تاریخ: 1403/04/06
موضوع: معماری پایدار

در بسیاری از شهرهای آفریقا و لیمبو آکرا، ساختمان‌های متروکه رو به افزایش است. یک عمل طراحی فضایی، ریشه در آزمایش تعمیر، استفاده مجدد و تبدیل آنها دارد. این مرکز به این ساختمان‌ها به‌عنوان یک گونه‌شناسی معماری منحصربه‌فرد می‌بیند که شامل نشانه‌های مهم شهر، از خانه متروکه استقلال در لاگوس تا برج ناقص فرودگاه در آکرا، و غیره است. آنها آنها را فرصت های اصلی برای فضای عمومی مدرن و مکان های نمادین عدالت فضایی می دانند. لیمبو آکرا از طریق تکنیک هایی مانند فتوگرامتری، یک آرشیو دیجیتالی از این ساختمان ها ایجاد کرده و با هنرمندان و طراحان همکاری می کند تا چشم اندازهای جدیدی را برای آنها پیشنهاد کند. ArchDaily این فرصت را داشت که با Dominique Petit-Frère، یکی از بنیانگذاران Limbo Accra، در مورد شخصیت جمعی این ساختمان‌ها، رویکرد لیمبو آکرا به دگرگونی آن‌ها، و بررسی چالش‌ها در استفاده مجدد تطبیقی ​​از این سازه‌ها صحبت کند.

 

پل یاکوبو (ArchDaily): یک روند برجسته در بسیاری از شهرهای آفریقا مانند آکرا، لاگوس و داکار افزایش ساختمان‌های متروکه است. اینها از سازه های کوچک مقیاس گرفته تا املاک ناتمام و بلندمرتبه های متروکه را شامل می شود. به نظر شما عوامل تاثیرگذار کدامند و این شهرها چه شباهتی در رابطه با این عوامل دارند؟

Dominique Petit-Frère (Limbo Accra): از تجربه بزرگ شدنم به عنوان یک نیویورکی نسل اول با والدینی از غنا و هائیتی، شاهد جریان بسیاری از افراد از جنوب جهانی بوده ام که برای اجتماعی به شمال جهانی سفر کرده اند. فرصت های اقتصادی این اغلب منجر به سرمایه گذاری های تدریجی در خانه می شود، از جمله پروژه های ساختمانی در حال انجام. در نتیجه، بسیاری از پروژه ها بدون بودجه کامل شروع می شوند و آنها را برای سال ها یا حتی دهه ها در حالت اسکلتی ناتمام می گذارند. از طریق تمرین خود، ما متوجه شدیم که هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی، عوامل متعددی نقش دارند که می توانند بر تکمیل ساختمان تأثیر بگذارند. ما طیفی از چالش‌ها را کشف کردیم، مانند نقص‌های ساختاری، اختلافات مربوط به زمین و خانواده، شیوه‌های توسعه سوداگرانه، رشوه‌دهی، بیش از حد بودجه، و تخصیص مجدد دولت.

 

 

 

PY: عملکرد شما، Limbo Accra، که ریشه در آزمایش تعمیر و تغییر پروژه‌های ساختمانی ناتمام در شهرهای غرب آفریقا دارد، چگونه به این پاسخ می‌دهد؟

DP: رویکرد ما به سادگی با به اشتراک گذاشتن آگاهی از این خرابه های مدرن آغاز می شود. در طول سال گذشته، ما یک آرشیو دیجیتالی با عنوان "آرشیو لیمینال" ایجاد کرده ایم که به عنوان یک مخزن آنلاین از معماری ناتمام و رها شده در سراسر آفریقا عمل می کند و از فتوگرامتری به عنوان ابزاری برای اسکن و حفظ حافظه این ساختمان ها استفاده می کند. در حال حاضر، ما در حال آماده سازی برای تعمیر و مقاوم سازی یک املاک ناتمام در آکرا، که در دو سال گذشته در آن فعالیت داشته ایم، به یک فضای تحقیقاتی و نمایشگاهی دائمی می پردازیم. این فضا آرشیو دیجیتالی ما را در خود جای خواهد داد و به عنوان یک "آزمایشگاه باز" خدمت می‌کند که یک مرکز بین رشته‌ای برای تعامل محلی و بین‌المللی برای کشف مضامین حفظ، دایره‌ای، استفاده مجدد، و زندگی مشترک ارائه می‌کند و در عین حال به آینده‌ای احیاکننده کمک می‌کند.

PY: آیا می‌توانید از طریق ساختار متروکه‌ای که از این طریق بازجویی کرده‌اید و پاسخ‌هایی که از آن به دست آمده است، در این مورد توضیح دهید؟

DP: اخیراً، ما این افتخار را داشتیم که توسط Tosin Oshinowo، متصدی Triennale معماری شارجه، دعوت شویم تا به موضوع کیوریتوریاتور، "زیبایی ناپایداری: معماری سازگاری" پاسخ دهیم. از همان ابتدا، ما می خواستیم شارجه را از دریچه Limbo کشف کنیم. این سفر ما را به کشف یک سری پروژه‌های ساختمانی ناتمام، از جمله مرکز خرید شارجه، بزرگترین سازه ناقص در امارات سوق داد. در چند لحظه در طول سال، همراه با آن لیز آگوسا و ریم بیدون، به هسته اصلی آن وارد شدیم و فضای داخلی آن را دوباره تصور کردیم. با بافتن چندین لایه پارچه در اطراف عناصر ساختاری موجود و تازه اضافه شده، جیب‌های صمیمی از فضا را ایجاد کردیم که افراد بتوانند در آن ساکن شوند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. این کنار هم قرار دادن پارچه‌های ظریف در برابر ساختار خام و یادبود، تضاد و حس زیبایی منحصر به فردی را به سایت آورده است.

 

 

 

PY: قابل درک است که عوامل سیاسی و اقتصادی، به جای عوامل معماری، علل اصلی این ساختارهای فرسوده هستند. چگونه یک طراح یا معمار می تواند این تأثیرات را برای کمک به تعمیر و دگرگونی این سازه ها بررسی کند؟

DP: تا حدودی مهم است که امروز آفریقایی‌ها چه شیوه‌های ساختمانی انجام می‌دهند. خانه ها و ساختمان ها اغلب سال ها و حتی دهه ها طول می کشد تا تکمیل شوند. چگونه می توانیم فرصت ها و راه حل هایی برای حمایت از این رویکرد تدریجی در ساختن ایجاد کنیم؟ آیا امکان توسعه سیستم هایی وجود دارد که امکان ساخت و ساز با هزینه کمتر را در طول زمان فراهم کنند؟ آیا می‌توانیم راه‌حل‌هایی طراحی کنیم که ساختمان‌هایی را که به‌صورت مرحله‌ای طی سال‌ها ساخته می‌شوند، متناسب با نیازهای جوامع محلی در خود جای دهند؟

PY: بسیاری از این ساختمان ها به دلیل عدم استفاده بالقوه متروک باقی می مانند. به عنوان مثال، در حالی که لاگوس به مسکن اجتماعی بیشتری نیاز دارد، تغییر کاربری ساختمان‌های دولتی متروکه در شهر برای این نیاز، با توجه به وضعیت سابق و ویژگی فضایی اولیه، چالش برانگیز است. به نظر شما فرصت های استفاده بهینه برای این ساختمان ها چیست؟ اگر این کاربری‌ها شامل گونه‌شناسی متفاوتی باشد، چگونه آن را با ویژگی‌های موجود ساختمان تطبیق می‌دهید؟

DP: از طریق تجربه خود، آموخته ایم که کمبود فراوانی وجود دارد و هر چیزی ممکن است. مفهوم انطباق به ویژه در زمینه مدرن قاره آفریقا نسبتاً جدید است. هدف اصلی ما افزایش آگاهی و ارائه این سایت ها به عنوان زیبا، مطلوب و پر از پتانسیل برای پرداختن به مسائل مهم در جوامع ما است. هدف ما با تحقیق، مستندسازی، بایگانی و گردآوری اطلاعات / داده‌ها در مورد مقیاس این پدیده و امکانات آن، به اشتراک گذاشتن این دانش با معماران، شهرسازان، عموم مردم و صاحبان موقعیت‌های قدرت و منابع مالی برای سرمایه‌گذاری است. بازسازی این سایت ها برای رسیدگی به مسائل کلیدی مانند؛ کمبود فضاهای سبز، پارک های عمومی، مراکز نوآوری، بیمارستان ها، مدارس و غیره.

 

 

PY: در نهایت، پروژه شما "Super Limbo" برای سه‌ساله معماری شارجه در سال 2023 شامل کاوش و مداخله در ساختمان‌های متروکه در یک زمینه جدید بود. تحقیقات شما از غرب آفریقا چگونه بر این کار تأثیر گذاشت، و این نصب چه بینش‌هایی می‌تواند برای ابتکارات استفاده مجدد تطبیقی ​​گسترده‌تر ارائه دهد؟

DP: همانطور که قبلا ذکر شد، ما معتقدیم که به عنوان یک اثبات مفهوم است. وقتی معماران، طراحان، مؤسسات، توسعه‌دهندگان و عوامل عمومی گرد هم می‌آیند، می‌توانیم استفاده از این سایت‌ها را به چیزی معنادارتر تبدیل کنیم. این مکالمه جدیدی را باز می کند که به ما امکان می دهد درباره بسیاری از موضوعات دیگر، یعنی سؤالات قبلی بحث و تأمل کنیم.
 

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی ، آموزش دکوراسیون داخلی ، آموزش بازسازی و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و بین المللی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا TAFE و PDA کانادا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از کانادا و استرالیا می باشد. در این دوره های پروژه محور از صفر تا صد و بدون پیش نیاز و کاملا بر اساس بازار کار آموزش می بینید و در طول دوره یک پروژه طراحی داخلی را زیر نظر اساتید بین المللی طراحی میکنید. 

 

دوره های آنلاین آکادمی بین المللی کیوسکدیا شامل:

دوره طراحی داخلی ، دوره دکوراسیون داخلی و دوره دکوراتوری ، دوره بازسازی ، دوره نورپردازی ، دوره طراحی نما ، دوره طراحی فضای سبز ، دوره نرم افزارهای معماری و طراحی ، دوره شرکت در مسابقات بین المللی 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره آنلاین طراحی داخلی و آموزش آنلاین طراحی داخلی و دریافت گواهینامه بین المللی طراحی داخلی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

 

پیج اینستاگرام آکادمی بین المللی کیوسکدیا :

kioskedia_official@

 

شماره تماس برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر:

09107300818

021-88254691

021-88269173

 

 

 

برگرفته شده از وبسایت Archdaily 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی