Kioskedia
خانه /
بین مدولار و بومی: چگونه ترکیب تکنیک های ساخت و ساز می تواند چابکی و هویت را به مسکن اجتماعی در جنوب جهانی بیاورد

بین مدولار و بومی: چگونه ترکیب تکنیک های ساخت و ساز می تواند چابکی و هویت را به مسکن اجتماعی در جنوب جهانی بیاورد

تاریخ: 1403/02/02
موضوع: معماری پایدار

بین مدولار و بومی: چگونه ترکیب تکنیک های ساخت و ساز می تواند چابکی و هویت را به مسکن اجتماعی در جنوب جهانی بیاورد

 

صحنه های آغازین فیلم برزیلی برنده جایزه "شهر خدا" (2002) یک مجتمع مسکونی تازه ساخته را در حومه ریودوژانیرو به تصویر می کشد. متعاقباً، این مجموعه به کانون فقر و خشونت تبدیل می شود. علیرغم اینکه داستان فیلم در دهه 1960 می گذرد، توسعه مسکن به تصویر کشیده شده یک ساخت و ساز اخیر بود.

این انتخاب هیچ تفاوتی نداشت، زیرا با وجود اختلاف 40 ساله بین دوران تصویر شده در فیلم و زمان فیلمبرداری، راهکارهای معماری به کار رفته در برنامه های مسکن در کشور راکد ماندند. آنها به تکرار مدل های قدیمی ادامه دادند و عدم پیشرفت در این بخش را نشان دادند.

 

 

متأسفانه این وضعیت فراتر از برزیل است. اکثر کشورهای جنوب جهانی با مشکلات مسکن دست و پنجه نرم می کنند که با تشدید نابرابری اجتماعی و افزایش فراوانی بلایای طبیعی به دلیل تغییرات آب و هوایی ترکیب شده است. در این سناریو، هر دو کمپین خصوصی و عمومی، در صورت وجود، نمی توانند به اندازه کافی به مشکل رسیدگی کنند. آنها راه‌حل‌های ساخت‌وساز کند و قدیمی را ارائه می‌کنند و بر ناتوانی صنعت در همگام شدن با گفتگوهای مدرن در مورد معماری و شهرسازی تأکید می‌کنند.

 

چگونه تولید مسکن مدولار می تواند محل مواد و صنایع منطقه ای را در بر بگیرد؟

 

سیستم‌های مدولار و احیای تکنیک‌های بومی، خلاقیت و تدبیر بسیار مورد نیاز را به خانه‌های این بخش از جهان می‌آورد. سیستم های مدولار سرعت و کارایی را ارائه می دهند، در حالی که تکنیک های بومی حس هویت و تعلق را ارائه می دهند. اگرچه ممکن است در نگاه اول متناقض به نظر برسند، چندین مثال نشان می دهد که می توانند به طور موثر یکدیگر را تکمیل کنند.

ساخت و ساز مدولار شامل یک رویکرد گام به گام است که در آن ساختمان ها با استفاده از ماژول های استاندارد مونتاژ می شوند. مطالعات نشان می دهد که این روش می تواند زمان ساخت و ساز را تا 50٪ کاهش دهد و در عین حال مدیریت هزینه بهتر و کاهش ضایعات را نیز ارائه می دهد. این مزایا برای مقابله با کمبود مسکن و نیاز مبرم به مسکن مناسب در بسیاری از کشورهای جنوب جهان بسیار مهم است.

با این حال، برخی استدلال می کنند که ساخت و ساز مدولار در مقیاس صنعتی، با تاکید بر سرعت و کارایی، اغلب بر مواد استاندارد متکی است. در حالی که انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی را در طول مونتاژ ارائه می‌دهد، ممکن است در به تصویر کشیدن تفاوت‌های معماری منطقه‌ای منحصر به فرد در مناطق مختلف کوتاهی کند.

قبل از اینکه به انتخاب تنها یکی از این روش‌ها بپردازیم، مثال‌های زیر نشان می‌دهند که چگونه می‌توان هر دو رویکرد را به هم مرتبط کرد، که منجر به معماری زیرک و حساس از نظر فرهنگی می‌شود. این امر با ارج نهادن به فرهنگ اجدادی ساکنان، حس تعلق را در میان ساکنان پرورش می دهد.

 

 

معماران اوندوراگا دوس با پیمایش خط ظریف بین اجدادی و مدولار، موفق به ایجاد یک گفتگوی جذاب شده‌اند. معماری آنها به طور یکپارچه فناوری های جدید را با عناصر فرهنگ منطقه ای ادغام می کند. منطق این پروژه ریشه در چالش هماهنگ کردن پیشرفت‌های حاصل از جهانی‌شدن با ارزش‌های ماندگار فرهنگ‌های اجدادی دارد که اکنون در تلاش برای حفظ هویت خود هستند.

در حومه سانتیاگو، شیلی، 25 واحد مسکونی اجتماعی به صورت خطی چیده شده بودند که نماهای اصلی آنها رو به شرق بود - اشاره ای به سنت اجدادی که از درب ورودی به طلوع خورشید سلام می کردند. در کنار ملاحظات آیینی که این پروژه را شکل داده است، تکنیک ساخت و ساز انتخاب شده ترکیبی از بتن، آجر، چوب کاج و لایه ای دوتایی از "cañada de coligüe" است، یک نوع بامبو محلی که دیوارها و پنجره های این نماها را زینت می دهد.

 

 

اگرچه فرآیند ساخت و ساز هنوز شامل مقدار قابل توجهی از کارهای دستی است که مستقیماً در محل ساخت و ساز انجام می شود، این پروژه اجرای مفاهیم مدولار و قابل تکرار را به نمایش می گذارد. این جنبه آن را به منبع الهام برای ابتکارات معماری اجتماعی تبدیل می کند.

 

 

در سرتاسر جهان، در اندونزی، مجتمع مسکونی Pemulung جنبه‌هایی از مدولار بودن را نشان می‌دهد، البته در زمینه ساخت و ساز صنایع دستی. در اینجا 14 خانه با استفاده از بامبوی محلی ساخته شد که به صورت واحدهای مدولار با قسمت نشیمن در طبقه همکف و اتاق خواب در سطح نیم طبقه طراحی شده است. ایده استانداردسازی فضایی و ساختمانی برای توانمندسازی جامعه برای الهام گرفتن از این ماژول‌ها و تکرار آنها هنگام ساخت خانه‌های خود و ارتقای خودکفایی پدیدار شد.

 

 

 

در حال حاضر، معماران شرکت کلمبیایی معماری یکپارچه، در مقیاس کوچک‌تر و دور از محیط‌های شهری، از تکنیک‌های مدولار برای ارائه مسکن اجتماعی در مناطق روستایی کشور استفاده کرده‌اند. این ماژول با استفاده از چوب در دسترس محلی طراحی شد و استفاده از آن در ساخت و سازهای معاصر را دوباره تفسیر کرد. اجزای آن برای تولید انبوه آسان و سریع، قابل حمل به هر منطقه و مونتاژ توسط کارگران محلی بدون نیاز به تجهیزات تخصصی یا تجربه ساخت و ساز ساخته شده است.

 

 

 

این پروژه در کنار سایر پروژه های ارائه شده از آن جهت قابل توجه است که بین تولید انبوه و بومی سازی فرآیندهای تولید مسکن مشارکتی ایجاد می کند. با احیای تکنیک‌های ساخت‌وساز سنتی و پذیرش فرهنگ‌های محلی، نشان می‌دهد که راه‌حلی مؤثر برای مسکن آبرومندانه می‌تواند از ادغام شیوه‌های گذشته و نوآوری‌های آینده پدیدار شود.

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی ، آموزش دکوراسیون داخلی ، آموزش بازسازی و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و بین المللی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا TAFE و PDA کانادا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از کانادا و استرالیا می باشد. در این دوره های پروژه محور از صفر تا صد و بدون پیش نیاز و کاملا بر اساس بازار کار آموزش می بینید و در طول دوره یک پروژه طراحی داخلی را زیر نظر اساتید بین المللی طراحی میکنید. 

 

دوره های آنلاین آکادمی بین المللی کیوسکدیا شامل:

دوره طراحی داخلی ، دوره دکوراسیون داخلی و دوره دکوراتوری ، دوره بازسازی ، دوره نورپردازی ، دوره طراحی نما ، دوره طراحی فضای سبز ، دوره نرم افزارهای معماری و طراحی ، دوره شرکت در مسابقات بین المللی 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره آنلاین طراحی داخلی و آموزش آنلاین طراحی داخلی و دریافت گواهینامه بین المللی طراحی داخلی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

 

پیج اینستاگرام آکادمی بین المللی کیوسکدیا :

kioskedia_official@

 

شماره تماس برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

 

برگرفته شده از وبسایت Archdaily 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی