Kioskedia
خانه /
جایزه ملی مشارکت عمومی اجتماعی خصوصی  ، اتاق فکر توسعه کشور

جایزه ملی مشارکت عمومی اجتماعی خصوصی  ، اتاق فکر توسعه کشور

تاریخ: 1401/08/18
موضوع: قراردادهای ساختمانی

جایزه ملی مشارکت عمومی اجتماعی خصوصی  ، اتاق فکر توسعه کشور

 

مشاركت عمومي - خصوصي (Public-Private Partnership) مكانيزمي است كه در آن بخش عمومي اعم از دولت و ساير نهادهاي حكومتي وابسته به منظور تأمين خدمات زيربنايي مانند آب و فاضلاب، حمل و نقل، سلامت، آموزش و... از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي اعم از دانش، تجربه و منابع مالي استفاده مي‌نمايد. به بيان ديگر بخش خصوصي به نيابت از دولت در برخي از وظايف و مسئوليت‌هاي تأمين اين خدمات نقش‌آفريني مي‌نمايد. در مشاركت عمومي - خصوصي قراردادي بين بخش عمومي و بخش خصوصي به منظور تسهيم ريسك، مسئوليت، منافع و هم‌افزايي منابع و تخصص هر دو بخش در ارائه خدمات زيربنايي منعقد مي‌گردد. در مشاركت عمومي - خصوصي نقش دولت از سرمايه‌گذاري، اجرا و بهره‌برداري در پروژه‌هاي زيرساختي به سياست‌گذار و تنظيم‌كننده مقررات و ناظر بر كيفيت و كميت ارائه خدمات تبديل مي‌شود. مشارکت عمومی خصوصی در کشور ایران مراحل مختلفی را برای تکامل طی نموده است: گام اول به صورت تعریف یک قرارداد  B O T به صورت ساخت ، بهره برداری و واگذاری در سال 1387 بوده است. این توافقنامه که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور استاندارد سازی گردید در قالب نشریه شماره 469 ابلاغ شده و اساس قراردادهای دولت با بخش خصوصی برای تامین پاره ای از زیرساخت ها قرار گرفت. در سال 1393 شورای اقتصاد با توجه به تجربیات سایر کشورها و همچنین نیاز روزافزون کشور به توسعه زیرساخت ها برای ماده 27 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی (2) دستور العملی را تهیه و طی مصوبه شماره 142600 تاریخ 4/7/1394 ابلاغ نمود. این مصوبه در سال 95 اصلاح شده و در دستور کار دولت قرار گرفت. نیاز روزافزون کشور به این  موضوع منجر به ارائه لایحه مشارکت عمومی خصوصی در سال 97 به مجلس شورای اسلامی گردید که نهایتا در سال 1398 به تصویب رسیده است.

     برای اجرایی کردن بهینه این فرایند در کشورهای پیشرو فرایندی به نام جایزه مشارکت تعریف گردیده است. جایزه مشارکت مشوقی است که بابت نوآوری در حل مشکلات و موانع توسعه زیرساخت کشور با هدف ارائه راهکارهای تحقق پذیر با محوریت مشارکت بخش دولتی و خصوصی سالانه به اجزاء اکوسیستم مشارکت عمومی خصوصی اهدا می گردد. این فرایند در کشورهای پیشرو در حال حاضر یک رویداد مهم تلقی می گردد. کشورهای پیشرو به دنبال خلق فرصتی هستند که بخش عمومی و خصوصی بتوانند به صورت مستقیم و بی واسطه با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از چالش ها و فرصت های یکدیگر آگاهی یابند. هدف غایی این فرایند تلاش در جهت نوآوری در مبحث مشارکت عمومی- خصوصی است. این نوآوری ابعاد مختلف مبحث مشارکت را اعم از فضای انسانی مانند شناخت متخصصین نوآور، رهبران نوآور و... تا دیگر ابعاد این موضوع مانند نوآوری های مالی، حقوقی، بهره برداری و ...در بردارد. در حال حاضر کشورهایی مانند انگلستان، کانادا، هندوستان، امریکا و افریقای جنوبی به طور جدی به این موضوع می پردازند.

 

2-پیشینه جایزه مشارکت:

2-1-جایزه مشارکت در جهان:

الف-جایزه مشارکت در کشور انگلستان: در کشور انگلستان پس از گذشت 22 سال، جوایز مشارکت به عنوان بزرگترین و معتبرترین رویداد شبکه در تقویم صنعت برپا شده است. این جوایز تصمیم گیرندگان اصلی را از بخش های دولتی و خصوصی گرد هم می آورد تا دستاوردهای برجسته در مشارکت های دولتی و خصوصی را بشناسد و پاداش دهد. این مراسم فرصتی فراهم می کند برای مکالمه غیر رسمی با تهیه کنندگان بخش های دولتی که پروژه های فعال جدید را رهبری می کنند یا سیاست های جدید تنظیم می کنند . همچنین فضایی فراهم می شود تا مشارکت کنندگان دریابند که چه مدلهای جدیدی در حال ظهور است و سؤالات خود را به تیمهایی که فرصت های مشارکت جدید در انگلستان را هدایت می کنند مطرح کنند. سالانه دسته بندی ها مجددا بررسی شده و دسته بندی های جدیدی به جایزه مشارکت افزوده می شود. در سال ۲۰۲۰ دو دسته جدید معرفی شده اند: محیط زیستی ، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) سال که ذینفعان و اپراتورهای نهایی و سیاست های اجتماعی را برای بهره مندی از این پروژه و جامعه اش را به رسمیت می شناسد و بهترین پروژه ساختاری که بر ساخت و ساز خودش جوش و مشارکت در حین ساخت متمرکز است. در سال 2019 نیز دو دسته اضافه شده بودند: رهبر آینده سال و جوایز فرهنگ و تنوع. در سال 2019 کشور انگلستان در دسته بندی های زیر جوایز مشارکت را اهدا کرده اند: بهترین پروژه زیرساخت اجتماعی سال-حامی / توسعه دهنده سال-بهترین ساختار مالی-بیمه / مشاور ریسک سال-رهبر آینده سال-شرکت مدیریت SPV (شرکت پروژه) سال-بهترین پروژه آب و برق (ضایعات / انرژی / آب / ارتباطات)-مشاور حقوقی سال-سهم شخصی سال -بهترین پروژه آموزش و آموزش عالی-ارائه دهنده وام سال-بهترین پروژه حمل و نقل-مشاور مالی سال-تیم بخش دولتی سال-مشاور فنی سال-بهترین پروژه عملیاتی-جایزه فرهنگ و تنوع -جایزه ویژه اعلانات مشارکتها

ب-جایزه مشارکت در کشور کانادا: کشور کانادا یکی از پیشروان جایزه مشارکت محسوب می گردد. جایزه مشارکت برای نوآوری و تعالی در مشارکت های دولتی و خصوصی در سال 1998 برای احترام به دولت ها و یا مؤسسات دولتی و شرکای بخش خصوصی آنها که برتری و نوآوری در ایجاد مشارکت های دولتی و خصوصی نشان داده اند ، تاسیس شده است. جوایز سالانه برای نشان دادن تعالی و نوآوری کانادایی در توسعه پروژه ، تأمین اعتبار ، ارائه خدمات ، سرمایه گذاری در زیرساخت ها و یا تولید منافع اقتصادی ارائه می شود که منجر به افزایش کیفیت خدمات و امکانات عمومی می شود.کشور کانادا جایزه مشارکت را فرصتی نادر برای شرکت در جلسات صمیمی با مسئولان بخش دولتی با تمرکز بر نوآوری در مشارکت های دولتی و خصوصی می داند. این رویداد شامل سمینارهای کوتاه هدفمند، میزگردها، اتاق های هیئت مدیره و جلسات مجامع برای به اشتراک گذاشتن نمونه هایی از بهترین روش ها و نگاه به نسل فعلی و بعدی مدل های زیرساخت های مشارکت محور محسوب می گردند. در این نشست ها سخنرانان خبره ای به ارایه مطلب می پردازند و جدیدترین بینش را در مورد فرصت های جدید اریه می دهند. جوایز سالانه به دستاوردهای برجسته در مشارکت های عمومی و خصوصی کانادا (PPP) به موسسات دولتی / دولت ها و شرکای بخش خصوصی آنها اهدا می شود. جوایز در هر یک از دسته های زیر اعلام می شود: توسعه پروژه-بودجه پروژه-زیر ساخت-تحویل خدمات

ج-جایزه مشارکت در کشور هندوستان: هند بطور منظم یک برنامه PPP را برای ارائه خدمات و زیرساختهای عمومی با اولویت بالا به کار گرفته و طی یک دهه اخیر ، تقریباً یکی از بزرگترین برنامه های PPP در جهان را توسعه داده است. هند با نزدیک به 1500 پروژه PPP در مراحل مختلف اجرایی ، طبق اعلام بانک جهانی ، از نظر آمادگی برای PPP یکی از کشورهای پیشرو است.

د-جایزه مشارکت در کشور امریکا: ساختار جایزه مشارکت در ایالات متحده امریکا به دنبال شناسایی سازمانها و افرادی است که در پیشبرد مفهوم و اجرای مشارکت‏های دولتی و خصوصی در سراسر کشور مشغول فعالیت می باشند، شناسایی نوآوران و رهبرانی که کارشان به عنوان الگوهای مشارکت نمونه است ، به ویژه در زمانی که مشارکت عمومی-خصوصی نقش برجسته‏ایی در ایالات متحده ایفا می کند.

آخرین دسته بندی صورت گرفته برای جایزه مشارکت همانند کشور انگلستان و به شرح زیر تعریف گردیده است.

  • بهترین پروژه زیرساخت های اجتماعی

  • مشاور حقوقی سال

  • بهترین پروژه راه سازی ، پل و تونل

  • حامیان

  • توسعه گر سال

  • بهترین شرکت پروژه (SPV)

  • مشاور ریسک و بیمه سال

  • بهترین پروژه حمل و نقل

  • مشاور فنی سال

  • بهترین ساختار مالی

  • مشاور مالی سال

  • دستگاههای اجرایی سال

2-2-جایزه مشارکت در ایران:

تا کنون در کشور ایران طرحی برای اهدا جایزه به پروژه های مشارکت عمومی خصوصی اجرا نگردیده است. بنابراین در این قسمت تعدادی از جوایز مهم ملی در زمینه های مختلف معرفی می گردند:

الف-جایزه ملی کیفیت :

ب-جایزه ملی مدیریت مالی:

ج-جایزه ملی مدیریت انرژی:

د-جایزه ملی مدیریت پروژه:

ه-جایزه ملی مدیریت دارایی های فیزیکی:

 

  • جایزه ملی کیفیت ایران

*-معرفی جایزه: جایزه ملی کیفیت ایران ابزاری است برای اندازه گیری معیارهای رعایت کیفیت در تمامی ابعاد آن، اجرا و استقرار ابزارها و سیستم­های مدیریت کیفیت، الگوبرداری و استفاده از روش­های سنجش و اندازه­گیری معیارهای موفقیت و در کنار آن وسیله­ای برای ایجاد رقابت سالم و علمی در میان سازمان­ها اعم از دولتی و خصوصی، تولیدی و خدماتی و نمادی است برای ارج نهادن به زحمات مدیران، کارشناسان و محققان و کارکنانی که به کیفیت بها داده و با خلاقیت و نوآوری در تولید محصول یا ارائه خدمات ناب به عنوان فلسفه وجودی سازمان­ها، به دنبال تأمین انتظارات مشتریان  و کسب رضایت آن­ها هستند

*-تاریخچه جایزه در ایران: طرح شکل­­گیری جایزه ملی کیفیت به عنوان انگیزه­ای برای سازمان­های خصوصی و دولتی، با هدف این که بتوان مسیری را خلق نمود که سازمان­ها خود به خود به سمت ارتقاء کیفیت روی آورند ابتدا در سال۱۳۸۱ مطرح گردید. پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد، طرح جایزه ملی کیفیت ایران توسط ریاست وقت سازمان استاندارد ایران (مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران) به شورای عالی استاندارد ارائه گردیده و در تاریخ۱۵/۳/۱۳۸۱ در یکصد و دومین جلسه این شورا، تشکیل جایزه ملی کیفیت تصویب و جهت اجرا به مؤسسه استاندارد ابلاغ گردید. طی بررسی­های انجام شده در این زمینه، مدل بنیاد کیفیت اروپا(EFQM)  به عنوان مدل جایزه ملی کیفیت ایران انتخاب و مقررشد که مراسم اعطای آن در روز۱۸آبان که توسط شورای عالی فرهنگ عمومی به عنوان روزملی کیفیت نام­گذاری و در تقویم رسمی کشور درج گردیده برگزار گردد. با تدوین مدل جایزه ملی کیفیت، شورای سیاست­گذاری جایزه متشکل از نمایندگان شورای عالی استاندارد و نیز کارشناسان و نمایندگان تشکل­های تخصصی، در اولین جلسه خود در تاریخ۱۵/۵/۱۳۸۲، مدل و مستندات ارائه شده از سوی کمیته فنی را تصویب و در همان سال، اولین دوره جایزه ملی کیفیت برگزار شد.

نتایج کلی چهارسال اول و دوم اعطای جایزه ملی کیفیت ایران که اولی برمبنای مدلEFQM  و دومی بر مبنای مدلINQA بوده است نشان داد که علی­رغم حصول به دستاوردهای عمده طی چهار دوره برگزاری جایزه، مدلEFQM بیشتر برای سازمان های بزرگ و پیشرفته کاربرد دارد و برای سازمان های کوچک و متوسط امکان اسبفاده از این مدل محدود است. به علاوه این مدل  قادر نیست شرایط سازمان را با توجه به محصول ارزیابی کند زیرا در بسیاری از موارد، پیشرفت سازمان و مدیریت سازمان در محصول لحاظ نمی­شود. از این­رو برای اثربخشی بهتر، تشخیص داده شد که بایستی مدل نوینی تدوین شود که ابعاد کیفیتی محصول در آن مورد توجه ویژه­ای قرارداشته­باشد. در این راستا مأموریت بازنگری و بومی­سازی مدل از طرف مقامات عالی کشوری و سازمان استاندارد برعهده انجمن مدیریت کیفیت ایران گذاشته شد تا مدلی طراحی گردد که مدیریت کیفیت محصول را مدنظر داشته باشد و بتواند جایگاه کیفیت را از دید مشتری بطورخاص، تعریف نماید. بنابراین فعالیت های علمی و تحقیقاتی در سال های ۱۳۷۵ و ۱۳۸۶ صورت گرفت و به دلیل فعالیت­های طراحی و تأیید و تصویب مدل جدید، فرایند جایزه برگزار نگردید. لذا از سال۱۳۸۷، مدل جدید جایزه ملی کیفیت به نام مدل جایزه ملی کیفیت ایران(INQA)  به تصویب کمیته فنی و شورای سیاستگذاری جایزه رسیده و اجرایی گردید. در پی اجرای سالانه این فرایند در سال 1397 پانزهمین جایزه کیفیت اهدا گردیده است.

*-متولی: سازمان استاندارد ایران

  • جایزه ملی مدیریت انرژی در ایران

*-معرفی جایزه: هدف از تعریف و اعطای «جایزه ملی مدیریت انرژی»، ترویج استانداردهای سیستم مدیریت انرژی و معیارهای مصرف بهینه انرژی، توسعه فرهنگ دستیابی به اهداف سازمانی با استفاده از مفاهیم مدیریت انرژی و همچنین ایجاد انگیزه و شور و شوق جهت انجام فعالیت در این خصوص در کشور است. این جایزه براساس نتایج ارزیابی عملكرد سازمان‌های متقاضی در خصوص وضعيت سیستم و نتایج اجرای مدیریت انرژی بر مبنای مدل طراحی شده اعطا می‌گردد. در طراحی مدل این جایزه نهایت سعی بر این بوده كه به هر دو مقوله توانمند سازها (نگرش، سیستم، ساختار و فرایندها) و نتایج (دستاوردهای حاصل از عملکرد) به نحو مناسبی پرداخته شود و در آن استانداردهای ملي تدوین شده جهت معيارهاي مصرف انرژي  به كار گرفته شود.

*-تاریخچه جایزه در ایران:  در کشور ایران به علت وجود منابع و ذخایر بزرگ انرژی، بحث مدیریت مصرف انرژی و استفاده بهینه از آن دیرتر از بسیاری كشورها آغاز گردید و این امر در طی سالهای متمادی باعث رشد بی رویه مصرف انرژی و حساسیت كم نزد آحاد جامعه و صاحبان صنایع نسبت به این موضوعات شده است. لذا با توجه به روند افزایشی مصرف انرژی در ایران و همچنین محدود بودن منابع و لزوم حرکت در راستای طرح توسعه پایدار و ضرورت حفظ محیط زیست باید تا حد امکان از هدر رفتن و اتلاف انرژی جلوگیری شود.

در پی ابلاغ "سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف" و "سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی" از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی و نیز با تصویب "قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی" در مجلس شورای اسلامی، زمینه برای برداشتن گامهای اساسی به منظور اصلاح در روند مصرف انرژی کشور مساعد گشته است.  استفاده بهینه از منابع انرژی نیازمند بكارگیری رویكردهای مدیریت انرژی و روشهای به روز بهینه‌سازی مصرف آن است. برای نیل به این هدف می بایست ضمن شناخت راهکارهای مناسب برای استفاده بهینه از منابع انرژی گام‌های بزرگ دیگری نیز برداشته شود كه در راس این اقدامات، فرهنگ سازی وایجاد انگیزه برای فعالیت‌های بهینه سازی انرژی قرار دارد.جایزه ملی مدیریت انرژی در ایران با رویکرد مدیریت انرژی و لزوم فرهنگ سازی، تشویق و ایجاد انگیزه نزد صاحبان صنایع مختلف طراحی شده و از سال 1394 اجرایی و تا کنون 5 دوره آن برگزار گردیده است.

*-متولی: "سازمان مدیریت صنعتی"  با جلب همراهی و همكاری "شرکت بهینه سازی مصرف سوخت"، " سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق"، "ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری" و "سازمان ملي استاندارد ايران"

  • جایزه ملی مدیریت مالی در ایران

*-معرفی جایزه: هدف از تعریف و اعطای «جایزه ملی مدیریت مالی»، حمایت از مدیریت مالی حرفه‌ای در مسیر دستیابی به جایگاه واقعی در شرکت‌ها و سازمان‌ها، تشویق و ترغیب شرکت‌ها برای انجام خود ارزیابی و شناخت نقاط قوت و ضعف و زمینه‌های بهبود، تعریف راهبردی از مدیریت مالی و اقتصادی سازمان در جهت دستیابی به اهداف استراتژیک، ایجاد فضای رقابتی مناسب و حرفه‌ای میان شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی، فراهم نمودن امکان تبادل تجربیات موفق مدیران مالی و ایجاد فضای رقابتی مناسب و حرفه‌ای میان شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی بوده است.

*-تاریخچه جایزه در ایران:   جایزه ملی مدیریت مالی ایران از سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی از بزرگترین گردهمایی های خبرگان مالی در کشورف بستر ساز بهبود و ارتقاء سطح مدیریت مالی و اقتصادی در شرکت‌ها و سازمان‌های شرکت کننده گردیده است. این جایزه دهمین مراسم خود را بهمن ماه سال 1398 برگزار نموده است.

  • جایزه ملی مدیریت پروژه در ایران

*-معرفی جایزه: ​ انجمن بين المللي مديريت پروژه (IPMA)با بيش از پنجاه عضو از انجمنهاي مديريت پروژه دنيا داراي سابقه طولاني بيش از چهل سال پيشرو جامعه جهاني در گسترش مديريت پروژه در سطح دنيا  بوده و انجمـن مـديريت پروژه ايران به عنوان يكي از اعضاي دائم آن فعاليت ميكند. عملكرد بالا در پروژه ها و مديريت پروژه سـرآمد همواره مهمترين هدف مديران پروژه و مديران ارشد سازمان هاي پروژه محور بـوده اسـت و در راسـتاي تحقـق اين هدف، انجمن بين المللي مديريت پروژه (IPMA)مدل تعالي پـروژه( (PEM را تهيـه نمـوده اسـت. ايـن مدل يك ابزار الگو برداري جهت بهبود مديريت پروژه و ارزيـابي دسـتاوردهاي پـروژه هاسـت و بـر اسـاس آن IPMA  هر ساله جايزه بين المللي مديريت پروژه را به پروژههاي برگزيده در سطح دنيا اعطا مينمايد. اين جايزه كه بر اساس مدل PEM يك پروژه را با ديدگاهي جامع مورد ارزيابي قرار ميدهد، بـدليل اشـتهار و معروفيت جهاني به اسكار مديريت پروژه در دنيا معروف شده اسـت. انجمـن مـديريت پـروژه ايـران بـا حمايـت IPMA جهاني اين جايزه را طرحريزي و اجرا می نماید.

*-تاریخچه جایزه در ایران: جـوايز ملـي مـديريت پـروژه هـر سـاله در كشـورهاي آلمـان، اتـريش، هلنـد، رومـاني و اسـلواني برگـزار مـي شـود و كشورهاي از قبيل فنلاند، روسيه و اوكراين نيز در حال برنامه ريزي براي برگزاري اين جايزه هستند. در ايران با توجه به تلاشهاي به عمل آمـده طـي سـالهاي گذشـته بـراي اجـراي جـايزه ملـي مـديريت پـروژه ايـران ، انجمـن مـديريت پـروژه ايـران بـه عنـوان نماينـده انجمـن بـين المللـي مـديريت پـروژه در ايران، با حمايت گسترده سـازمانهـا و نهادهـاي دولتـي و همچنـين شـركتهـاي خصوصـي فراينـد جـايزه ملـي را اجـرا و در نهايـت در پنجمـين كنفـرانس بـين المللـي مـديريت پـروژه ايـران در آذرمـاه سـال 1388 ، منتخبـين اولين جايزه ملي مديريت پروژه ايران معرفي گرديدند.

*-متولی: انجمـن مـديريت پـروژه ايـران بـه عنـوان نماينـده انجمـن بـين المللـي مـديريت پـروژه

 

3-اهداف جایزه ملی مشارکت عمومی خصوصی:

 

  • ارائه راهکارهای تحقق‌پذیر جهت حل مسائل و مشکلات توسعه زیرساخت کشور

  •  ارتقاء دانش کلیه کنشگران توسعه از طریق مستندسازی تجربیات و درس‌آموخته‌های ملی و بین‌المللی

  • ظرفیت‌سازی با محوریت نهادسازی از طریق ایجاد دبیرخانه دائمی جایزه ملی مشارکت

  • بسترسازی جهت مشارکت دولت با بخش خصوصی از طریق تعامل چهره به چهره فعالان اقتصادی

  • ترویج و اشاعه فرهنگ مشارکت و کارگروهی و تیمی

 

توضیحات :

حوزه های تحت پوشش جایزه مشارکت در دوره اول جایزه در دو حوزه بخشی آب و فاضلاب و حوزه فرابخشی تامین مالی پیشنهاد میگردد. با عنایت به محدودیتهای موجود در تامین نیروهای متخصص و واجد صلاحیت اعم از ارزیابان و داوران حوزه آب و فاضلاب و گستردگی مباحث موضوعات این حوزه پیشنهاد می گردد جهت تحقق پذیری و ارتقاء کیفیت، این طرح به صورت پایلوت برای سال اول در حوزه فرابخشی (تامین مالی) در نظر گرفته شود.

 

4-اركان جايزه ملي مشارکت:

 

  • شورای سیاست‌گذاری

  • اتاق فکر

  • كمیته علمی

  • کمیته ارزیابی

  • هیات داوران

  • دبیرخانه اجرایی

  • بانی: سازمان برنامه و بودجه

  • مجری: انجمن توسعه مشارکت عمومی خصوصی

  • حامیان مالی ، معنوی و رسانه ای

 

4-1-شورای سیاست‌گذاری

            شورای سیاست‌گذاری جایزه مشارکت، مسوولیت سیاست‌گذاری کلان و نظارت عالی بر حسن انجام فرایند جایزه را برعهده دارد.

4-1-1-وظایف: وظایف این شورا به شرح زیر است:

  • سیاست‌گذاری کلان فعالیت‌های جایزه در راستای نظام فنی و اجرایی کشور، قانون احکام دایمی توسعه در کشور از جمله سازوکارهای حمایتی و تبلیغی در مورد جایزه

  • بررسی و تصویب نظام نامه جایزه ملی مشارکت و اصلاحات مورد نیاز در مفاد آن از قبیل بازنگری در مدل جایزه، تصویب معیارها و رویه تعیین صلاحیت ارزیابان ، تعیین برنامه زمانی عملیات اجرایی هردوره و آماده سازی سند مالکیت فکری جایزه .

  • نظارت بر حسن اجرای نظام‌نامه با همکاری اتاق فکر

  • استماع و بررسی گزارش تحلیلی از عملکرد هر دوره اجرای فرایند جایزه مشارکت

  • تصویب نهایی ارزیابی‌های انجام شده از شرکت‌کنندگان در جایزه.

  • 4-1-2-ترکیب اعضا: اعضای شورای سیاست‌گذاری جایزه ملی مشارکت به‌شرح ذیل می‌باشند:

  1. معاون اول رییس جمهور

  2. رییس سازمان برنامه و بودجه

  3. وزیر کشور یا نماینده تام الاختیار

  4. رئیس انجمن توسعه مشارکت عمومی خصوصی و اعضای هیات مدیره

  5. رئيس بانک مرکزی یا نماینده تام الاختیار

  6. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور یا نماینده تام الاختیار

  7. رئيس اتاق بازرگانی ایران

  8. رئيس واحد مشارکت عمومی خصوصی سازمان برنامه و بودجه کشور

  9. رئیس نظام فنی اجرایی کشور

  10. رییس صندوق توسعه ملی

  11. معمار اتاق فکر

  12. رییس اتاق تعاون و اتاق اصناف کشور و شورای هماهنگی تشکلهای مهندسی کشور

  13. سه نفر از صاحب نظران برجسته مشارکت عمومی - خصوصی

 

4-2-اتاق فکر

      اتاق فکر جایزه مرجع تصمیم‌سازی کلان اجرایی جایزه است و انجمن توسعه مشارکت عمومی خصوصی مسئولیت تشکیل آن را برعهده دارد.

4-2-1-وظایف: اتاق فکر وظایف ذیل را به انجام می‌رساند:

  • هدایت دبیرخانه اجرایی جایزه ملی مشارکت مستقر در انجمن توسعه مشارکت عمومی خصوصی و نظارت بر عملکرد آن

  • بررسی پیش‌نویس نظام‌نامه (شامل ارکان، اعضاء، کلیات مدل و سند مالکیت فکری ...) و ارائه آن به شورای سیاست‌گذاری جهت تصویب

  • ارائه پیشنهاد در خصوص تعیین رئیس کمیته علمی جایزه به شورای سیاست‌گذاری

  • بررسی پیشنهاد دبیرخانه اجرایی برای تعیین اعضای کمیته علمی و سایر ارکان پیش‌بینی شده در نظام‌نامه و تصویب آن

  • بررسی پیشنهاد کمیته علمی درباره مدل علمی جایزه، تصویب و ابلاغ آن به دبیرخانه اجرایی جهت اجرا

  • تدوین سازوکارهای حمایتی و تبلیغی در مورد جایزه و پیشنهاد آن به شورای سیاست‌گذاری

  • بررسی پیشنهاد دبیرخانه اجرایی جایزه در خصوص موارد مندرج در پایگاه اطلاع رسانی (درگاه اینترنتی) جایزه و ارائه نظرات تکمیلی درباره آن

  • تصمیم‌گیری درباره نمادها و نام‌های مورد استفاده در جایزه از قبیل نام اختصاری، لوگو ، تندیس و نشان عالی مشارکت پیشنهادی دبیرخانه اجرایی

  • بررسی برنامه زمانی عملیات اجرایی جایزه که از سوی دبیرخانه اجرایی پیشنهاد می‌گردد و تصویب آن

  • تعیین نحوه و سطح تشویق برگزیدگان جایزه در هر دوره برگزاری

  • بررسی پیشنهادها درباره توسعه مدل و گسترش ابعاد جایزه به سایر حوزه‌های مرتبط با مشارکت پس از مشورت با کمیته علمی

  • بحث و بررسی در مورد سایر موضوعات قابل طرح در اتاق فکر در چارچوب مفاد تفاهم‌نامه و مصوبات شورای سیاست‌گذاری

 

4-3-كمیته علمی

    كمیته علمی مشاوره‌ و كارشناسی در موارد علمی اجرای فرایند جایزه را به عهده داشته و به طور ماهیانه و یا هر زمان با درخواست اتاق فکر و به تشخیص رئیس كمیته تشكیل جلسه می‌دهد. رئیس كمیته علمی ـ که خود منصوب شورای سیاست‌گذاری است ـ می‌تواند در راستای اجرای وظایف کمیته، گروه‌های كاری خاص تشكیل دهد یا افراد خاصی را برای تصدی وظایف تعریف شده منصوب نماید.

4-3-1-وظایف کمیته علمی

  • بررسی و پیشنهاد معیارهای ارزیابی و امتیازات آنها و چک لیست های مربوطه به اتاق فکر

  • بررسی و پیشنهاد اسناد مورد درخواست و استانداردهای مربوطه به اتاق فکر

  • بررسی و پیشنهاد حدنصاب‌های امتیاز هر یك از سطوح جایزه به اتاق فکر

  • بررسی و پیشنهاد ویژگی‌های ارزیابان و آموزش‌های مورد نیاز به اتاق فکر

  • بررسی و پیشنهاد کمیته های ارزیابی و تخصص های مورد نیاز هر کمیته به اتاق فکر

  • بررسی و پیشنهاد معیارها و رویه تعیین صلاحیت و انتخاب ارزیابان و ارزیابان ارشد به اتاق فکر

  • بررسی و پیشنهاد تندیس، لوح و گواهینامه‌های مرتبط با جایزه به اتاق فکر

  • ارائه راهكار برای رفع مشكلات احتمالی جهت اجرای هر چه بهتر فرآیند جایزه

  • تایید نهایی گزارش ارزیابی‌های انجام شده در هر دوره

  • بررسی شكایات و اعتراضات متقاضیان و اعلام نتیجه

  • تهیه و ارائه گزارش عملكرد هر دوره کمیته علمی جهت ارائه به اتاق فکر

  • تهیه اسناد پایش و ارزشیابی طرح جهت ارایه به اتاق فکر و انجام طرح پایش و ارزشیابی پس ازتصویب در اتاق فکر

  • پیشنهاد اعضای کمیته ارزیابی و دبیر کمیته های ارزیابی و تصویب در اتاق فکر

  • نظارت بر عملکردکمیته های ارزیابی به منظور پایش عملكرد گروه‌های ارزیابی و پایش فرآیند ارزیابی واحدهای متقاضی دریافت جایزه

4-3-2-تركیب اعضا

اعضای كمیته علمی متشکل از نمایندگان صاحب‌نظر مشارکت عمومی - خصوصی و سایر کارشناسان متخصص در زمینه مشارکت و مسلط به مدل جایزه ملی مشارکت است که به پیشنهاد دبیر کمیته علمی و با تصویب اتاق فکر برای هر دوره جایزه انتخاب می‌شوند. دبیر کمیته علمی یکی از اعضای کمیته و منصوب از طرف رئیس شورای سیاست‌گذاری خواهد بود.

 

 4-4-کمیته ارزیابی

​   جهت اجراي فرايندهاي ارزيابي و تعيين رتبه متقاضيان شركت كننده در جايزه ملي مشارکت، دبيرخانه اين جايزه نيازمند استفاده از خدمات ارزياباني است كه دانش و تجربه كافي در مورد مدل اجرايي جايزه ملي مشارکت داشته باشند. بر اين اساس، ارزيابان جايزه ملي مشارکت بايد داراي صلاحيت‌ها و مهارت‌هاي زير باشند:

1-  صلاحيت‌هاي عمومي و شخصيتي.

2-  تحصيلات دانشگاهي (حداقل كارشناسي) مرتبط با اولويت رشته‌هاي مهندسي حقوقی و اقتصادی.

3- آشنايي با نظام فنی اجرایی و نظام بودجه‌ریزی کشور

4-  دانش و مهارت‌هاي مديريتي، فني، تحليل‌گري، ارزيابي و ارتباطي مناسب

5-  توانايي انجام مسووليت‌ها و تدوين گزارشات بر اساس الگوي مورد تاييد دبيرخانه

6-  داشتن حسن شهرت حرفه‌ای

 

4-4-1-تعهدات و وظايف ارزيابان جایزه ملی مشارکت

الف : تعهدات

  • امضاي توافق‌نامه رازداري (NDA)

  • حفظ اسرار و اطلاعات شرکت‌هاي متقاضي و دستگاه‌هاي اجرایی

  • تعهد به رعايت نکات اخلاقي بر اساس رويه‌هاي دبيرخانه

  • رعايت آيين‌نامه‌ها و رويه‌ها و برنامه زماني و آيين‌نامه‌هاي ارزيابي اعلام شده از سوي دبيرخانه

ب : وظايف ارزيابان

  • برگزاري جلسات

  • برنامه‌ريزي بازديد از محل پروژه‌ها

  • تدوين گزارشات اوليه و نهايي ارزيابي

  • انتقال مشکلات احتمالي اجراي ارزيابي به دبيرخانه

  • ارائه راهنمايي‌هاي عمومي لازم به متقاضيان شركت در جايزه

  • انجام بازديد از محل و بررسي صحت و سقم ادعاهاي متقاضيان

  • رعايت آيين‌نامه‌ها و برنامه زماني اعلام شده از سوي دبيرخانه جايزه

  • ايجاد هماهنگي‌هاي لازم در ارزيابي اظهارنامه متقاضيان و هدايت تيم ارزيابي

  • شرکت در جلسات هماهنگ شده از سوي دبيرخانه و ارائه اطلاعات و داده‌هاي مورد نياز

  • زمان‌بندي اجراي فعاليت‌هاي تيم ارزيابي با توجه به زمان‌هاي اعلام شده از سوي دبيرخانه

  • ارزيابي اظهارنامه‌هاي متقاضيان و استخراج نقاط قوت، زمينه‌هاي قابل بهبود، امتياز و مواردي که در بازديد از محل بايد مورد بررسي قرار گيرد.

4-5-هیات داوران

هیات داورن متشکل از 7 صاحبنظر برجسته حوزه مشارکت عمومی خصوصی که وظیفه تایید نهایی گزارشات ارزیابی و اعلام نتایج در هر دوره به شورای سیاستگذاری را بر عهده دارند.

 

4-6-دبیرخانه اجرایی جایزه ملی مشارکت

              مجری جایزه ملی مشارکت انجمن توسعه مشارکت عمومی - خصوصی می باشد. دبیرخانه اجرایی جایزه ملی مشارکت در "انجمن توسعه مشارکت عمومی - خصوصی" قرار دارد و دبیر اجرایی با پیشنهاد انجمن توسعه مشارکت عمومی خصوصی و تصویب شورای سیاستگذاری منصوب می گردد. دبیر اجرایی همایش پس از تعیین و دریافت ابلاغ حکم و اهم وظایف مبادرت به تشکیل کمیته اجرائی می‌نماید. دبیر اجرائی در راستای سیاست‌ها و اهداف کلی جایزه ملی مشارکت، افراد متناسب و دارای توانمندی‌های لازم را جهت عضویت در کمیته اجرائی و شرکت در جلسات دعوت و برنامه کاری و شرح وظایف را به آنها ابلاغ می‌نماید. واحد های عملیاتی کمیته اجرایی عبارتند از:

  1. دبیرخانه، هماهنگی و تبلیغات

  2. انتشارات

  3. تدارکات

  4. تشریفات، روابط عمومی

  5. سمعی و بصری

  6. طراحی و امور سایت

 

4-6-1-شرح وظایف کمیته اجرایی:

  • تنظیم برنامه اجرایی همایش

  • تشکیل واحدهای عملیاتی کمیته اجرایی و انتصاب مسئولین مربوطه

  • بررسی و تعیین محل برگزاری همایش و بازدید و بررسی امکانات و قابلیت‌های موجود.

  • تعیین محل اسکان مدعوین ویژه و بازدید و بررسی امکانات و کمبودهای احتمالی.

  • تعیین میزان وجه ثبت نام با در نظر گرفتن هزینه‌های برنامه و اعتبارات آن، با هماهنگی سایر کمیته‌ها.

  • پیگیری و نظارت بر اجرای کلیه فعالیت‌های مشخص شده جهت واحدهای عملیاتی کمیته اجرایی.

 

علیرضا پور اسد مدرس و نویسنده حوزه مشارکت عمومی اجتماعی خصوصی

 

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی