Kioskedia
خانه /
وظایف و تعهدات مهندسان در قرارداد پیمان مدیریت

وظایف و تعهدات مهندسان در قرارداد پیمان مدیریت

تاریخ: 1400/06/06
موضوع: قراردادهای ساختمانی

 

وظایف و تعهدات مهندسان در قرارداد پیمان مدیریت

 

قرارداد پیمان مدیریت یکی از  پرکاربرد ترین انواع قرارداد های اجرای ساختمان است ، حتی بسیاری از قرارداد های بازسازی ساختمان هم به این روش انجام می شود ، با توجه به فراگیر بودن  این قرارداد در صنعت ساختمان در این نوشتار به تحلیل و بررسی وظایف و تعهدات مهندسان عمران و معماری که در حوزه اجرا فعالیت می کنند می پردازیم .

قرارداد پیمان مدیریت از 4 رکن اصلی تشکیل شده : قرارداد همسان (تیپ ) ، شرایط عمومی ، شرایط خصوصی و پیوست ها ، طرفین قرارداد صاحب کار ( کارفرما ) و از طرف دیگر مدیر پیمان ( مجری یا سازنده ) می باشد .

مدیر پیمان،  مدیریت فنی ، اجرایی ، مالی و اداری پروژه را به عهده می گیرد ، در این روش حق الزحمه مدیر پیمان درصدی از هر صورت هزینه ای می باشد که مدیر در طول مدت قرارداد جهت اجرای ساختمان تهیه و ناظر هماهنگ کننده آن را تایید کرده است به بیان دیگر پس از  محاسبه هر صورت هزینه ، مبلغ کارکرد هر دوره محاسبه و سپس درصدی به عنوان کارمزد توسط صاحب کار به مدیر پرداخت می شود.

حق الزحمه مجری در ازای اجرای ساختمان در مواردی که به صورت پیمان مدیریت پروژه نسبت به ارایه خدمات مهندسی مطابق شیوه نامه انجام شود و صاحب کار تمامی هزینه های ساختمان از قبیل مصالح ، تجهیزات وسایل ، ماشین آلات و پیمانکاران را راسا پرداخت نماید ، در این حالت حق الزحمه مجری حداکثر حدود 10 درصد هزینه ساخت و ساز ساختمان بر اساس قیمت های موضوع جدول شماره 10 فصل پنج مبحث دوم مقررات ملی ساختمان توصیه می شود که طبق قراردادهای همسان و شرایط عمومی و خصوصی قرارداد بین صاحب کار و مجری منعقد خواهد شد.

در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان فعالیت مهندسان در صلاحیت اجرا با عنوان مجری ذی صلاح تعریف شده است و در همین راستا جهت تعیین صلاحیت مجریان و سازندگان دستورالعملی صادر شد با توجه به اینکه مجریان هم به صورت حقیقی و هم به صورت حقوقی (شرکت ) تعیین صلاحیت می شوند در تاریخ 2 بهمن ماه 1387 دستورالعمل نحوه فعالیت سازندگان مسکن و ساختمان به شماره 02/100/56096  ابلاغ گردید.

یکی از مهمترین مواردی که مهندسان عمران و معماری که در حوزه اجرا فعالیت دارند و به عنوان مجریان ذی صلاح و سازنده در قرارداد پیمان مدیریت مسئولیت دارند باید نسبت به آن آگاهی و اشراف داشته باشند شناخت وظایف و تعهدات خود است ، جهت اطلاع شما مهندسان در زیر به مهمترین موارد مذکور اشاره خواهد شد ، توضیح اینکه منظور از واژه مدیر در مطالب زیر مدیر پیمان است :

 

وظايف و تعهدات مدير

 

1.  مدير موظف است با توجه به نقشه‌ها و مشخصات فني و اجرايي، هزينه‌هايي اجرايي پروژه را برآورد اوليه نمايد و پس از تائيد صاحب كار شروع به عمليات اجرايي كند.

2.  مدير امين صاحب كار بوده و متعهد است در تمامي مراحل اجراي ساختمان رعايت ضابطه و صلاح صاحب كار را بنمايد.

3.  مسئوليت تمامي عمليات اجراي ساختمان، تعيين پيمانكاران براي هر يك از قسمتهاي ساختمان و عقد قرارداد با آنها به عهده مدير است.

4. تهيه و خريد كليه مصالح و خريد يا اجاره لوازم و ابزار و ماشين‌آلات موردنياز به هزينه صاحب كار.

5. اقدام براي اخذ انشعابات آب و برق و گاز و غيره به نمايندگي و به هزينه صاحب كار.

6.  نظارت كامل و دقيق و ايجاد هماهنگي‌هاي لازم در اجراي به موقع و صحيح ساختمان.

7.  تهيه صورت هزينه‌هاي انجام شده با تائيد مهندس ناظر حداكثر هر 15 روز يكبار و ارايه آن به صاحب كار.

تبصره- صورت هزينه‌هاي انجام شده تنظيمي بايد حسب مورد داراي سرفصل مجزاي مصالح و دستمزد و ساير هزينه‌ها باشد و صورت پرداخت دستمزد كارگران روزمزد و پيمانكاران جزء نيز بايد بطور مجزا و به تفكيك تهيه شود.

8. مدير موظف است يك نسخه از قراردادهاي منعقده با پيمانكاران و پيمانكاران جزء را به صاحب كار تحويل دهد.

9. تمامي پرداختها به پيمانكاران و پيمانكاران جزء بايد با توجه به درصدهاي پيشرفت كار صورت گيرد.

10.مدير از زمان تحويل كارگاه تا تاريخ تحويل موقت ساختمان به صاحب كار، مسئووليت نگهداري و حراست از ساختمان و اجناس خريداري شده موجود در محل ساختمان را به هزينه صاحب كار به عهده دارد.

11. مدير متعهد است بيمه ماهانه و بيمه حوادث كارگران و تمامي عوارض و حقوق دولتي متعلقه را طبق مقررات مربوط و پس از تائيد صاحب كار پرداخت و پس از خاتمه كار مفاصا حساب بيمه و ساير پرداختي‌ها را به صاحب كار تحويل دهد.

12. مدير تحت هيچ شرايطي حق واگذاري موضوع اين قرارداد را به شخص ديگر ندارد.

 

توضیح اینکه یکی از مهمترین وظایف مدیر پیمان برآورد دقیق پروژه است ، که استفاده از فهرست بها ابنیه سازمان برنامه و بودجه که هرساله منتشر می شود با لحاظ کردن شاخص های تعدیل آحاد بها به عنوان مبنا توصیه می گردد.

علیرضا پوراسد

6 شهریورماه 1400

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی