Kioskedia
خانه /
حق الزحمه  در قرارداد پیمان مدیریت

حق الزحمه  در قرارداد پیمان مدیریت

تاریخ: 1401/08/10
موضوع: قراردادهای ساختمانی

به نام خدا

 حق الزحمه در قرارداد پیمان مدیریت

قرارداد پیمان مدیریت یکی از رایج ترین و پرکاربردترین قراردادهای ساختمانی است ، مهندسان جوان هنگام قرارداد با کارفرما همواره در خصوص تعیین درصد حق الزحمه تردید دارند بارها در جلسات مشاوره با مهندسان شاهد ابهامات فراوان در این خصوص بودم ،  دلایل اصلی  این تردید از آنجا نشات می گرفت که مهندسان می خواستند فرصت انجام و اجرای یک پروژه را از دست ندهند و از طرف دیگر نگران این قضیه بودند که مبادا کمتر از لیاقت و ارزش خود حق الزحمه در یافت کنند.

چطور مثل یک حرفه ای با کارفرما مذاکره کنم ؟

یه نمونه قرارداد جامع و کامل پیمان مدیریت از کجا می تونم تهیه کنم؟

این سوالات رو بارها در سمینارها و همایش هایی که به عنوان مدرس و سخنران دعوت شده بودم از طرف مهندسان شنیده بودم ، اغلب هم به دنبال نسخه و پاسخ یکسانی بودند ، به نظر شما پاسخ صحیح به این سوال چیست ؟

به گفته یکی از بزرگان" نسخه یکسان برای افراد متفاوت ، منجر به نتایج یکسان نمی شود" .

همیشه توصیه اکید من به مهندسان در حوزه قراردادها این بوده که هر قرارداد شرایط خاص خودش را دارد ، هر قرارداد ریسک های متفاوتی دارد بسته به نوع و ماهیت هر پروژه شرایط قراردادی متفاوت است .

حالا می خواهم از تجربه کشورهای توسعه یافته در این زمینه برای شما مثالی بزنم ، زمانی که من در یک شرکت ساختمانی دولتی  با سمت مسئول امور مناقصات و قرارداد  حضور داشتم ، در یک مناقصه بین المللی شرکت کردیم و برنده آن مناقصه شدیم ، بنا بر نیاز و ضرورت آگاهی از قوانین و قراردادهای بین المللی ساخت و ساز مجبور شدیم که اسناد و قراردادهای همسان و تیپ را که توسط ارگان ها و نهادهای بین المللی تدوین شده بود ، مطالعه و بررسی کنیم ، یکی از مهمترین و معتبرترین این ارگان ها موسسه معماران آمریکا  AIA  بود ، زمانی که به بخش قراردادها مراجعه کردم شگفت زده شدم ، بیش از 200 تیپ قرارداد ساختمانی در حوزه اجرا ، وقتی که عمیق تر شدیم متوجه شدم که بنا بر  سایز پروژه ( مگا پروژه ، بزرگ ، متوسط و کوچک ) فرم ها و قراردادهای استانداردی تنظیم کرده بودند و حتی برای حالات و شرایط پرداخت هم همینطور ، نکته بعدی این بود که نوع قرارداد با پیمانکاران  فرعی و جز هم فرم ها خاص خودش را داشت ، این برای من یک درس اساسی داشت :

با توجه به نوع و ماهیت و سایز و ریسک های هر پروژه شرایط قراردادی و تعهدات و مدل مالی متفاوت است ، این یک بینش قراردادی است و با دانش قراردادی تفاوت دارد ، در حوزه قرارداد پیمان مدیریت هم همینطور اول باید اصلاح بینش و نگرش اتفاق بیافتد بعد از آن معماری و طراحی قرارداد.

نتیجه گیری :

میزان درصد حق الزحمه پیمان مدیریت تابع چندین فاکتور و عامل است و نمی توان درصد ثابت و مشخصی برای تمامی قراردادها تعیین نمود ، از مهمترین شاخص ها می توان به سایز و ابعاد و حجم پروژه اشاره کرد معمولا هرچه ابعاد پروژه بزرگتر باشد درصد حق الزحمه کاهش می یابد ، عرف خاصی وجود ندارد ولی معمولا درصد حق الزحمه از 7 درصد تا 15 درصد متغیر می باشد.

بسته به میزان شناخته شده بودن ، شهرت و خوشنامی مهندسان و سازندگان این عدد متغیر است.

همچنین کیفیت پروژه ها و تعداد پروژه ها و نمونه کارها سابق مهندسان و معمارانی که در حوزه اجرا فعالیت می کنند در میزان حق الزحمه موثر و تعیین کننده است .

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی