Kioskedia
خانه /
موارد فسخ در قرارداد پیمان مدیریت

موارد فسخ در قرارداد پیمان مدیریت

تاریخ: 1400/06/02
موضوع: قراردادهای ساختمانی

موارد فسخ در قرارداد پیمان مدیریت

تنظیم از: علیرضا پور اسد

اول شهریور 1400


قراردادهای اجرای ساختمان به سه دسته اصلی تقسیم می شوند 


قراردادهای اجرای ساختمان با مصالح ، قراردادهای اجرای ساختمان دستمزدی ( بدون مصالح ) و قرارداد پیمان مدیریت.
یکی از پرکاربردترین قراردادهای اجرای ساختمان پیمان مدیریت است ، با توجه به اینکه ریسک های ناشی از نوسانات قیمت ارز و دلار و همچنین نوسانات شدید قیمت مصالح ساختمانی و دستمزدها در کشور غیر قابل پیش بینی است و این خود باعث می شود که سازندگان و مهندسان مجری در انتخاب نوع قرارداد نهایت دقت را داشته باشند  بنابراین تمایل مهندسان و مجریان به روش  پیمان مدیریت رو به افزایش نهاده است .
قرارداد پیمان مدیریت از 4 رکن اصلی تشکیل شده : موافقت نامه ، شرایط عمومی ، شرایط خصوصی و پیوست ها ، طرفین قرارداد صاحب کار ( کارفرما ) و از طرف دیگر مدیر پیمان ( مجری یا سازنده ) می باشد و مدیر پیمان مدیریت فنی ، اجرایی ، مالی و اداری پروژه را به عهده می گیرد ، در این روش حق الزحمه مدیر پیمان درصدی از هر صورت هزینه ای می باشد که مدیر در طول مدت قرارداد جهت اجرای ساختمان تهیه و ناظر هماهنگ کننده آن را تایید کرده است به بیان دیگر پس از  محاسبه هر صورت هزینه ، مبلغ کارکرد هر دوره محاسبه و سپس درصدی به عنوان کارمزد توسط صاحب کار به مدیر پرداخت می شود.
از هر کارمزد مدیر 10 درصد به عنوان تضمین حسن انجام کار کسر می گردد که پس از خاتمه قرارداد و پایان دوره تضمین به وی پرداخت خواهد شد .
در این نوع قرارداد صاحب کار مبلغی را به عنوان تنخواه گردان در اختیار مدیر قرارمی دهد که پس از ارایه صورت هزینه ها و فاکتورها مربوطه و تایید مهندس ناظر ، تنخواه بعدی تا سقف مبلغ مذکور محاسبه و توسط صاحب کار به مدیر پرداخت می شود.
مدیرپیمان در زمان اخذ مبلغ اولین تنخواه گردان معادل مبلغ دریافتی تضمین  مورد تایید صاحب کار ( چک ، سفته و..) در اختیار صاحب کار قرارمی دهد که پس از اتمام اجرای ساختمان و همزمان با تحویل آن ، به مدیر مسترد می گردد.

 

یکی از مهمترین چالش ها در قراردادهای پیمان مدیریت این است که در چه شرایطی قراردادفسخ می شود به همین منظور در زیر به مهمترین موارد فسخ قرارداد خواهیم پرداخت :


موارد فسخ قرارداد
الف- در موارد زير صاحب كار مي‌تواند قرارداد را با اخطار كتبي 15 روزه فسخ نمايد. 
1- مجري در اجراي كار مسامحه يا تعدي يا تفريط نمايد و اين موارد از نظر كيفيت كار يا ضوابط اجرايي يا برنامه مصوب زماني- فيزيكي- مالي پيشرفت كار مورد تائيد ناظر هماهنگ كننده نباشد و موجب اضرار يا تضييع حقوق صاحب كار شود.
2- مجري به هر يك از تعهدات خود عمل نكند و به تذكرات ناظر توجه ننمايد. 
3- مجري عليرغم دريافت به موقع مبالغ موضوع قرارداد و بدون اينكه تقصير يا قصوري متوجه صاحب كار يا ناظر باشد، در انجام وظيفه خود بيش از يك دهم مدت قرارداد تأخير غيرموجه داشته باشد و يا بدون عذر موجه كارگاه را تعطيل كند. 
4- قرارداد را به غيرواگذار نمايد. 
5- مجري ورشكسته و يا شركت وي منحل شود. 
6- صاحب كار به دليل مشكلات تخصصي نتواند ادامه كار دهد. 
ب- در موارد زير مجري مي‌تواند قرارداد را با اخطار كتبي 15 روزه قبلي فسخ كند:
1- تأخير صاحب كار در تحويل دادن محل كار يا مجوزهاي قانوني لازم يا رفع موانع قانوني موجود بيش از 2 ماه حسب مورد از تاريخ امضا قرارداد يا از تاريخ ابلاغ يا اخطار مراجع ذيصلاح قانوني. 
2- تأخير صاحب كار در تحويل مصالح ساختماني، تجهيزات، ماشين‌آلات، ابزار و ساير وسايلي كه تهيه و تأمين آن به عهده صاحب كار است و يا انجام ساير تعهداتي كه به موجب قرارداد خصوصي بعهده صاحب كار مي‌باشد به مدت بيش از يكماه در هر مورد. 
3- تأخير صاحب كار در پرداخت حق‌الزحمه و مطالبات مجري با توجه به نوع قرارداد و شرايط خاص آن بيش از 45 روز. 
4- در صورتي كه صاحب كار، اجراي پروژه را بدون قصور مجري به هر دليل بيش از 15 درصد مدت مندرج در قرارداد  به تاخیر بیاندازد موضوع اين تعليق كار از شروع تا پايان مدت مذكور با تائيد ناظر هماهنگ كننده به طور همزمان كتباً به سازمان استان، مرجع صدور پروانه ساختمان اعلام مي‌شود و سازمان اسناد با توجه به مفاد قرارداد بين مجري و صاحب كار در خصوص نحوه ادامه كار يا فسخ قرارداد و يا اجازه اجراي پروژه ديگري به مجري اتخاذ تصميم مي‌نمايد و نظر او براي طرفين لازم‌الاجرا مي‌باشد. 

- حذف يا افزايش بيش از20 درصد مبلغ كار و عدم حصول توافق با صاحب كار در مورد نحوه ادامه قرارداد. 
6- عدم حضور ناظر (به هر دليل) در كارگاه بيش از 15 روز متوالي. 
7- تعليق اجراي كار از ناحيه صاحب كار بيش از 3 ماه. 
8- مشكلات شخصي مجري، بنحوي كه قادر به ادامه قرارداد نباشد. 
                                                           علیرضا پوراسد 
                                                           اول شهریور 1400

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی