Kioskedia
خانه /
قلب‌ها، سلول‌ها و گل: چگونه زیست‌شناسی به انسان کمک می‌کند تا شهرهایمان را در زمان‌های پرتنش دوباره تصور کند

قلب‌ها، سلول‌ها و گل: چگونه زیست‌شناسی به انسان کمک می‌کند تا شهرهایمان را در زمان‌های پرتنش دوباره تصور کند

تاریخ: 1401/08/04
موضوع: طراحی منظر و طراحی فضای سبز

استعاره های بیولوژیکی برای شهر در استفاده روزانه فراوان است.

شما ممکن است نزدیک به یک جاده "شریانی" یا در "قلب" یک کلان شهر زندگی کنید. می‌توانید در یکی از «مراکز عصبی» شهر کار کنید یا در پارکی که «ریه‌های شهر» نامیده می‌شود ورزش کنید. استفاده آماده از این گونه استعاره ها نشان دهنده طبیعت گرایی نهفته در تفکر ما درباره شهر است. طبیعت گرایی اعتقادی است به اینکه یک نظریه واحد، نظام های طبیعی و اجتماعی را متحد می کند. از لحاظ تاریخی، این طرز تفکر به ما کمک کرده تا با مشکلات پیچیده شهری دست و پنجه نرم کنیم. امروزه، در حالی که شهرهای جهان با مشکلات جدیدی روبرو هستند، دوباره به چشم‌اندازهای شهری تازه نیاز است. اثرات تغییرات آب و هوایی، مانند گرمای شدید، چالشی مستقیم برای شهرها ایجاد می کند. علاوه بر این، تغییرات آب و هوایی مردم را وادار می کند که از مناطق روستایی به شهرها نقل مکان کنند، که زیرساخت های شهری را تحت فشار قرار می دهد. بنابراین بیایید ببینیم که چگونه ایده های بیولوژیکی برای ساختن شهرهایی که می توانند در برابر این چالش ها مقاومت کنند مفید هستند.

 

شهر به عنوان یک بدن

بر اساس تفکر دی جورجیو مارتینی، معبدی باید در «قلب» شهر قرار گیرد تا روح آن را هدایت کند. و میدان باید در "معده" واقع شود، غریزه شهر را هدایت کند و مردم را مخلوط کند. شهرهای بی‌شماری قرون وسطایی و رنسانس شامل یک ارگ بر روی یک تپه است. اما این نوع تفکر شهری در قرن بیستم زمانی به اوج خود رسید که شهرساز فرانسوی-سوئیسی معروف به لوکوربوزیه شهری را با یک «سر» تصمیم‌گیر، جدا از «روده‌های» مسکونی و صنعتی تصور کرد. این الهام بخش پایتخت های جدیدی مانند برازیلیا (برزیل) و چاندیگار (پایتخت ایالتی در شمال هند) بود. از لحاظ تاریخی، برنامه ریزان نیز از درک یک اندام واحد الهام گرفته اند. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، معمار پیر روسو، شهر نانت فرانسه را با مرکزی طراحی کرد که به عنوان "قلب" عمل می کرد و کالاها و افراد را از طریق آن پمپ می کرد.

 

 

اما چنین تفکر بیولوژیکی و علمی می تواند شکاف های اجتماعی را نیز تقویت کند.

به عنوان مثال، در طول طاعون قرن هفدهم در فلورانس و رم، فقرا اندام پستی به حساب می آمدند که باعث جذب و حتی ایجاد بیماری می شد. در نتیجه، آنها در بیمارستان‌های دور از شهر حبس شدند - حرکتی که کارشناسان پزشکی در آن زمان به برداشتن یک قسمت ضعیف از بدن با جراحی تشبیه می‌کردند.

 

سلول های شهر

کشف علمی سلول بعداً طیف وسیعی از قیاس های شهری را در قرن بیستم ایجاد کرد. نمودار زیر چشم انداز ایالت نیویورک را نشان می دهد که توسط برنامه ریز اجتماعی هنری رایت در سال 1926 ترسیم شده است. او "بافت" توسعه شهری را در نظر گرفت که از خوشه های جنگل های تفریحی تغذیه می کند و باعث تشویق به فعالیت سالم و زندگی خوب برای ساکنان حومه شهر می شود. برای معمار فنلاندی-آمریکایی الیل سارینن، جوامع سالم مشابه سلول های سالم بودند. اما این تفکر یک طرف دیگر هم داشت. سارینن معتقد بود مناطق فقیر نشین در شهرها را می توان به طور مشابه با سرطان درمان کرد - به طور موثری با انتقال آنها به خارج از مرکز شهر برای "احیای مجدد" مرکز شهری "بریده شد". اقلیت های فقیر و نژادی بار سنگین این تفکر را متحمل شدند.

 

 

طبیعت گرایی شهری جدید

در کتابی در سال 2017، فیزیکدان بانفوذ جفری وست پیشنهاد می کند که قوانین پنهان بر چرخه زندگی همه چیز از گیاهان و حیوانات گرفته تا شهرهای ما حاکم است. چنین تفکری نشان می دهد که چگونه طبیعت گرایی در برنامه ریزی شهری در قرن بیست و یکم مرتبط باقی می ماند. برای مثال‌های بیشتر، ما فقط باید به مفهوم «شهر هوشمند» نگاه کنیم، که در آن عملکرد یک شهر در زمینه‌هایی مانند جریان‌های حمل‌ونقل عمومی و مصرف انرژی به دقت نظارت می‌شود. از این داده ها می توان برای «هوشمندتر کردن» شهر - بهبود خدمات دولتی و رفاه شهروندان، و تولید شاخص هایی مانند امتیازهای پیاده روی و زیست پذیری استفاده کرد. معمار معاصر بلژیکی، لوک شویتن، مفهوم شهر زنده را در طراحی خود برای «شهر گیاهی» به حد منطقی خود رسانده است. به گفته شویتن، شهرها باید نه از مواد، بلکه از محصولات یک اکوسیستم محلی قابل دوام ساخته شوند. این ممکن است به معنای رشد یک درخت بومی و سپس ساختن ساختمانی در اطراف آن باشد. ایده Schuiten منعکس کننده رویکردهای باستانی در شهرهایی مانند شهر صنعا یمن است، جایی که ساختمان های مرتفع از آجر گلی ساخته شده اند - ماده ای پایدار و مناسب برای آب و هوای گرم شهر. Schuiten این کار را فراتر می برد و نمایندگی سازندگان را حذف می کند و آن را به کارخانه ها می دهد. 

 

 

تفکر طبیعت گرایانه مجموعه ای قدرتمند از چشم اندازهای شهر خوب آینده را در اختیار ما قرار می دهد. اما همانطور که طبیعت گرایی قرن هفدهم دو لبه بود، اکنون نیز چنین است. به عنوان مثال، ظهور شهر هوشمند نویدهای زیادی برای شهروندان می دهد، اما حتی بیشتر را برای شرکت های بزرگ و فناوری ارائه می دهد. و مانند هر کاربرد دیگری از علم، تفکر طبیعت گرایانه در شهرهای معاصر باید تضمین کند که گروه های حاشیه نشین و محروم محافظت و حمایت می شوند. COVID-19 دلیل دیگری برای اعمال رویکرد طبیعی تر در برنامه ریزی شهری ارائه می دهد. شاید دیدن شهر به‌عنوان یک موجود زنده، مقامات را در موقعیت بهتری برای مقابله با شیوع این بیماری از طریق مراکز شهری قرار می‌داد. و در میان عموم مردم، درک طبیعی‌تر از خود شهرنشینی ما ممکن است به این معنی باشد که تصمیمات دولت‌ها و افسران ارشد پزشکی راحت‌تر پذیرفته می‌شوند.

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر  می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی