Kioskedia
خانه /
مشکلات اصلی در طراحی منظر - و نحوه اجتناب از آنها

مشکلات اصلی در طراحی منظر - و نحوه اجتناب از آنها

تاریخ: 1401/08/23
موضوع: طراحی منظر و طراحی فضای سبز

فضای سبز بسیار فراتر از ویژگی های تزئینی آن، مسائل زیستی و فرهنگی را با خود به همراه دارد که باید در پروژه ها مورد توجه قرار گیرد.

 

با این حال، آنچه در بیشتر باغ‌های عمومی، مسکونی، کانکس، تجاری و تجاری دیده می‌شود، مجموعه‌ای از رویکردهاست که فضای سبز را از تمام ویژگی‌های آن دور می‌کند و آن را به یک لایه تزئینی در ساخت و ساز تقلیل می‌دهد. در مرحله بعد، ما استراتژی هایی را برای جلوگیری از مشکلات اصلی طراحی منظر، همراه کردن زیبایی شناسی با امکانات محیطی و فرهنگی آن، گرد هم آورده ایم.

 

به گفته ریکاردو کاردیم، در کتاب Paisagismo Sustentável para o Brasil (محوطه‌سازی پایدار برای برزیل)، «محوطه‌سازی معمول در برزیل معاصر، به طور کلی، عاری از نگرانی‌های عمده محیطی و عملکردی است». او همچنین بیان می‌کند که بازار محوطه‌سازی، که هم شامل پروژه‌ها و هم فروش گیاهان زینتی می‌شود، از مدی پیروی می‌کند که منجر به «باغ‌هایی جدا از واقعیت‌های طبیعی، شهری و فرهنگی محلی، ارائه خدمات اکوسیستمی محدود و امکان استفاده کم توسط مردم» می‌شود. از این رو، باغ، چه عمومی و چه خصوصی، که تصاویر آن با ایده پناهگاهی در میان روزمرگی، مکانی برای استراحت، قدردانی و سلامتی پیوند خورده است، غالباً مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد یا به تصویری تبدیل می‌شود که باید قدردانی شود. فضایی برای اشغال و زندگی کردن.

 

 

باغ برنامه ریزی شده و طراحی شده نیاز به اتصال در مقیاس های مختلف دارد. اولاً، باغ‌ها این پتانسیل را دارند که فضایی باشند که دارای خدمات اکوسیستمی باشد، که مزایای حاصل از اکوسیستم‌هایی است که بهزیستی انسان را ایجاد می‌کند و به دلیل فرآیند شهرنشینی معاصر تخریب شده است. یک باغ می‌تواند با جانوران و گیاهان محلی ارتباط برقرار کند و به زیست طبیعی آن پاسخ دهد و مزایایی را هم برای محیط اطراف و هم برای کاربرانش به ارمغان بیاورد. علاوه بر این، باغ ها همچنین فرصتی برای تجربه طبیعت محلی، یادگیری در مورد فصلی، آب و هوا، جانوران و گیاهان، برقراری مجدد ارتباط بین انسان و طبیعت است که در محیط شهری گم شده بود. در نهایت، باغ‌ها فضایی برای استفاده مردم هستند و فعالیت‌های اوقات فراغت و مراقبت از خود را ترویج می‌کنند که برای سلامت جسمی و روانی جامعه مفید است.

با این حال، همانطور که کاردیم در کتاب خود بیان کرد، برخی از استراتژی‌های طراحی وجود دارد که باید مشخص شوند تا باغ‌ها بتوانند به پتانسیل کامل خود برسند. در اینجا چهار موضوع وجود دارد که باید در مورد طراحی منظر در نظر داشت

 

مطالعه محیط طبیعی

فلور بومی هر مکان نتیجه هزاران سال تکامل سیاره زمین است که به توپوگرافی، آب و هوا، رطوبت، فصلی و بسیاری از جنبه های طبیعی دیگر پاسخ می دهد. با این حال، پروژه‌های محوطه‌سازی در برابر مطالعه محیط طبیعی و گونه‌های اصلی هر بیوم مقاومت می‌کنند و اغلب به راحتی خرید گونه‌های موجود در بازار را بدون تأمل زیادی در مورد تأثیری که این امر می‌تواند ایجاد می‌کند، انجام می‌دهد، و در نتیجه پروژه‌ها فاقد انسجام با محیط محلی هستند. چشم انداز طبیعی باغ‌ها که اغلب از فلور بومی جدا هستند، گیاهانی را از متفاوت‌ترین زیست‌ها، اقلیم‌ها و نواحی سیاره ترکیب می‌کنند، حتی اگر تقریباً به‌طور نامحسوس، مانند «باغ‌های گرمسیری» که به دلیل تراکم و تنوع قابل‌توجهشان، در نهایت به استفاده از آن‌ها پایان می‌دهند. گونه های مهاجم از مناطق دیگر با ویژگی های مشابه. زیبایی شناسی نباید با الزامات و تعاریف بیولوژیکی همپوشانی داشته باشد.

 

 

به دنبال تنوع گونه ها باشید

منتخبی از درختان خرما، علاوه بر سایر گونه های حمایت کننده که ویژگی های مشابهی دارند و چند درختچه دیگر، روی یک صفحه چمن چیده شده اند. این باغ‌های پر از گیاهان عجیب و غریب، محیط‌های خشک، بدون تنوع زیستی و تقریباً بدون نقش اکولوژیکی هستند. به گفته ریکاردو کاردیم، بازار محوطه سازی ترکیبات منظره را در سراسر جهان بر اساس تکرار 15 گونه از بازار جهانی گیاهان زینتی بازتولید می کند که منجر به ایجاد کل محله ها با منظره ای پیوسته و یکنواخت می شود. این یکسان سازی فلور شهری مناطقی را ایجاد می کند که به عنوان "کویرهای سبز" در نظر گرفته می شوند، که در آن گونه های مهاجم بر محیط طبیعی تأثیر می گذارند و باعث آسیب های زیست محیطی و همچنین آسیب هویت فرهنگی می شوند.

 

 

شناخت میدان ها و باغ های خشک

میدان خشک مدرن همچنان در شهرها به همان اندازه که برای ساختمان‌ها مناسب است، بازتولید می‌شود، باغ‌هایی با تراکم کم، یکنواخت با تمام سطوح سنگی و سنگ‌ریزه ایجاد می‌کند، تعمیر و نگهداری را تسهیل می‌کند و تقریباً هیچ دخالتی در ساختمان ندارد. مشکل این عمل در دانستن نحوه خواندن مکان و درک اینکه آیا نیازها و ویژگی های طبیعی آن اجازه وجود این نوع فضا را می دهد، نه تنها با توجه به منظره، بلکه همچنین استفاده از آن است. همین امر برای استفاده از استراتژی‌های xeriscaping اتفاق می‌افتد، روشی که قصد دارد مصرف آب باغ طراحی‌شده را کاهش دهد. هر دوی آنها از مکان‌های خشک با تابش کم شروع می‌شوند که این استراتژی‌ها را توجیه می‌کند، در حالی که در مناطق گرمسیری که هم میانگین بارندگی و هم تابش بیشتر است، نیازی به استفاده از راه‌حل‌های یکسان نیست، و خطر نتیجه‌ای را به دنبال دارد که مردم را وادار کند. دور می شود و آنها را از لذت بردن از باغ باز می دارد.

 

 

متعادل کردن استراتژی های تزئینی

محوطه سازی معاصر اغلب مبتنی بر استراتژی هایی است که به دنبال بازتولید برداشت های تخیل گذشته است، مانند استفاده از گونه هایی با رنگ های اشباع شده، یا حتی تکنیک های توپیاری، که هرس درختان و درختچه ها ایجاد اشکال هندسی یا حیوانات است. این دو استراتژی به باغ های اصیل اروپایی، به ویژه باغ های فرانسوی اشاره دارد و با ثروت و قدرت مرتبط است. به همین ترتیب، استراتژی دیگر، بازتولید باغ‌های مضمون با الهام از فرهنگ‌های دیگر است. همه این استراتژی‌های تزئینی عمدتاً از گونه‌های غیر بومی در پیکربندی خود استفاده می‌کنند، علاوه بر این که مردم را از محیط طبیعی واقعی محلی جدا می‌کنند.

 

 

بنابراین، اگر در طول پروژه، جغرافیای طبیعی محلی شناسایی شود، محوطه سازی پتانسیل بالایی دارد. بررسی گونه‌های احتمالی برای کاشت با اولویت گونه‌های طبیعی، نگاه انتقادی به بازار گیاهان زینتی و در نهایت شناخت طرف‌های احتمالی از اقدامات ضروری برای طراحی باغ‌هایی است که برای استفاده و نه صرفاً دیده‌شوند.

 

 

 

برای آموزش طراحی داخلی، دکوراسیون و معماری با هدف ورود به بازار کار و دریافت مدرک بین المللی معتبر می توانید از هر کجای ایران و جهان میتوانید در کلاس های آنلاین بدون محدودیت زمان و مکان، از سطح مبتدی تا حرفه ای در آکادمی بین المللی کیوسکدیا زیر نظر بهترین اساتید داخلی و خارجی آموزش ببینید.

 

کیوسکدیا تنها برگزارکننده رسمی دوره های تیف استرالیا در ایران با هدف ورود به بازار کار ایران و خارج ایران و ارائه سرتیفیکیت بین المللی از تیف استرالیا می باشد. در رشته های: معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون، بازسازی، نورپردازی، طراحی نما، طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزارهای معماری و طراحی، شرکت در مسابقات بین المللی، بستن قرارداد و گرفتن پروژه در ایران و خارج از ایران (بین الملل)

 

برای آموزش و دریافت مدرک بین المللی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://kioskedia.com/

شماره تماس برای ثبت نام دوره و اطلاعات بیشتر:

0912-5770351

021-88254691

021-88269173

 

 

 

برگرفته شده از وبسایت  Archdaily

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

whatsapp
پشتیبانی